A fiatalokra hajt a Yahoo

Pap Milán
2013-05-22 15:06
A Tumblr 1,1 milliárd dolláros felvásárlásával a fiatalabb generációt igyekszik megcélozni a Yahoo Inc. Marissa Mayer elnök-vezérigazgató ugyanakkor igyekezett meggyőzni a Tumblr eddigi felhasználóit, nem terveznek változtatást a mikroblog-felület működésében. A korábban a Google vezető gárdájába tartozó Mayer az együttműködést korábbi cége és a Youtube mintájára képzeli el, egymilliárd felhasználót és növekvő reklámbevételt remélve az akvizíciótól. Az elemzők szerint Mayer a felvásárlással mindent egy lapra igyekszik feltenni, kudarc esetén azonban behozhatatlanul lemaradhat a Google-el és a Facbookkal folyó versenyben.
Nem váltunk lilára- utalt a Yahoo akvizícióval egy időben a Tumblr önállóságának és a fejlesztői team eddigi felállásának megőrzésére David Karp vezérigazgató. A mindössze 26 éves Karp 2007-ben alapította a Tumblr mikroblog-platformot. A webkettes felfutást kihasználó startup vállalkozás ma már 178 főt foglalkoztat, felületén 109 millió blogot tart nyilván, és hat év alatt 51 milliárd posztot osztott meg. A Tumblr a jövőben akár a Facebookkal is felveheti a versenyt. A Survata 1000 fős januári felmérése szerint a 13-25 éves korosztály körében a Tumblr már megelőzi Zuckerberg hálózatát.

Ráadásul a 19 évesnél fiatalabb korosztályban még nagyobb a különbség, itt a Tumblr 61 százalékot ért el, míg a Facbookot a megkérdezettek 55 százaléka használja. A Yahoo így ott próbál meg erősíteni, ahol még nincs egyértelmű vert pozícióban. Marissa Mayer posztjában azt üzente a Tumblr-felhasználóknak, „ígérik nem cseszik el" a Tumblr mikroblog-felületet.

A félelmek nem alaptalanok. A Yahoo-nak ugyanis tíz év alatt sikerült partvonalra sodornia az ezredforduló egyik legnépszerűbb alkalmazást, a GeoCities-t. A Yahoo 1999-ben 3,6 milliárd dollárért vásárolta fel a weblapkészítő portált, ám a következő évtizedben a közösségi portálok és a Wikipedia sikerrel csábította el a klikkelőket. 2009-ben a Yahoo be is jelentette a GeoCities beszüntetését.

A 2005-ben felvásárolt Flickr pedig a Yahoo vezetésének stratégiájához kényszerült idomulni, annak ellenére, hogy a független működést a Yahoo részéről akkor is megígérték. A Google-től egyenesen a Yahoo vezérigazgatói székébe katapultáló Marissa Mayer első dolga volt, hogy az otthondolgozó munkatársakat irodai munkára szorította, és centralizálta a Yahoo működését. Tavaly júliustól Mayer 11 kisebb-nagyobb akvizíciót hajtott végre, felvásárolva olyan startup vállalkozásokat, mint a tartalomajánló Stamped, a Snip.it vagy idén márciusban a 17 éves brit Nick D'Alioso által kifejlesztett hírolvasó, a Summly mobilalkalmazás. A Yahoo stratégiai célja a fiatal, invenciózus fejlesztők alkalmazása induló vállalkozásaik megszerzésével.

A Yahoonak szüksége is van a kreatív koponyákra. Carol Bartz korábbi CEO vezetése alatt leálltak a webkereső fejlesztések, fejlesztők tömege hagyta ott a vállalatot. A jelzett időszakban a Yahoo jelentős bevétel visszaesést könyvelhetett el: 2009-ben 10,3, 2011-ben 21 százalékkal estek a cég eladási mutatói. Mayer érkezésével új életet lehelt a vergődő Yahoo-ba. Ezt jelzi, hogy a Yahoonak, több év után, 2012-re sikerült visszakapaszkodnia magát a BrandZ Top 100-as márkalistájára, melyen értékét 9,8 milliárd dollárra teszik. Bár még mindig jócskán elmarad a második helyezett Google (113,7, milliárd USD) és a harmincegyedik Facebook (21,2 milliárd USD) mögött.

A sikerhez a Yahoonak szüksége lesz a korábbi felhasználókra, a vezetőség olyan együttműködést próbál kialakítani, ami a Youtube-ot felvásárló Google, vagy a PayPal alkalmazást megszerző eBay együttműködését jellemzi. A Tumblr az eddig megszokott rendben működne, sem az alkalmazásokat sem a fejlesztői gárdát nem olvasztanák be a Yahoo-ba. A felhasználók egy részét viszont már most nehéz lesz meggyőzniük. Ezt jelzi, hogy a Stop Yahoo! From Buying Tumblr internetes petícióhoz több mint 168 ezer blogoló adta a nevét, bár a tiltakozók által kitűzött ötmilliós aláírói számot csak a legelszántabbak gondolhatják komolyan.

Utóbbiaknak valószínűleg az sem tetszett, amikor a Tumblr tavaly májusban bevezette a fizetett hirdetéseket, majd két hónapra rá közös marketingkampányba kezdett az Adidas sportszergyártóval. A 17,7 milliárd dollár forgalmú hirdetői piac meghódítása mindenesetre jól jönne a Yahoonak. A cégnél a Tumblr-felvásárlástól a látogatottság ötvenszázalékos emelkedését várják. A Yahoo 5,4 milliárdos vagyonának mintegy ötödéért felvásárolt Tumblr így is kockázatos vállalkozásnak tűnik. Ha a 2013 második felében véglegesítendő beolvadás a következő években nem hoz látványos eredményt, Marissa Mayer minden tehetsége ellenére is távozhat a Yahoo vezérigazgatói székéből. Ha viszont sikerül neki hozni az elvárt számokat, a legsikeresebb vezetők között fogják nyilvántartani.