Az egészségügy „nemzetköziesedésének" mozgatórugói tehát elsősorban az európai integráció valamint a globalizáció meghatározó folyamatai. Ezenkívül kulcsfontosságú szerepet játszik a betegek mobilitási hajlandósága is. Egy nemrég készült felmérés szerint az emberek 50%-a hajlandó (lenne) más országban igénybe venni egészségügyi ellátást, ugyanakkor a költségek ismeretében ez az arány még mindig viszonylag alacsony.
Több oka lehet annak, hogy egy beteg külföldre utazik az egészségügyi szolgáltatásért. Meghatározó szempont lehet a sürgős ellátási igény (a várólista kikerülése), a költségek nagysága, a felszereltség illetve a „kiszolgálás" minősége, vagy a hozzáférhetőség - sorolta August Österle. Ez utóbbira szemléletes példa az lombikbébi-turizmus, ami az egyes országokra jellemző, egymásnak ellentmondó szemlélet és engedélyezés következtében alakult ki.
A határon átnyúló egészségügyi ellátások egyebek mellett azt a kérdést is felvetik, hogy ki viseli a költségeket. A szabályok még nem minden kérdéses pontot fednek le, és fokozatos finomításra szorulnak. Ugyanakkor az eddigi tapasztalat azt mutatják, hogy a megfelelő megoldás már jó néhány esetben körvonalazódott.
Ha előre nem tervezett, de időközben szükségszerűvé vált külföldi egészségügyi szolgáltatásról van szó, úgy Európában az EU által lefektetett szabályok keretében a származási ország fizet az ellátásért. Az Európai Unión kívül pedig a legtöbb országban bilaterális szerződés „védi" a betegek pénztárcáját. A többi országban a betegnek saját zsebből kell fizetnie a váratlan, előre nem tervezett egészségügyi ellátásért.
Amennyiben saját szervezésű, tervezett gyógykezelésről van szó, úgy némileg bonyolultabb a helyzet. Az Európai Unió Bírósága szerint ilyenkor is megalapozott, hogy visszatérítik a külföldön igénybevett járóbeteg-szakellátás költségét. A fekvőbeteg-szakellátás költségének megtérítése viszont csak bizonyos körülmények között indokolt. Ennek oka többek között az, hogy a kórházi kezelés jóval drágább, így ez esetben több kritériumnak kell megfelelni ahhoz, hogy a beteg visszakapja a pénzét.
August Österle arra emlékeztetett, hogy az egészségügy „tervgazdaságként működik, és nem piaci alapon, a kereslet és kínálat alakulásának megfelelően". Ezért elengedhetetlen, hogy a jelenlegi trendeket fokozott figyelemmel kövessük, és megfelelő nemzetközi szabályrendszert alakítsunk ki.