Az adóterhelés könnyítésére számít a Magyar Telekom

Dózsa György
2014-02-25 13:04
A telekom szektort sújtó ágazati különadók csökkentésére számít a Magyar Telekom - hangzott el a barcelonai Mobile World Congress kiállítás alkalmával tartott beszélgetésen kedden. A szektor jelenlegi tendenciáiról és jövőbeni kilátásairól folytatott beszélgetésen Chris Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója, Keszég Attila, Pataki Róbert és Szabó János MT vezérigazgató-helyettesek vettek részt.
A kormány és a Magyar Telekom (MT) közötti stratégiai partnerség 2018-ra a digitális Magyarország kiépítését tűzte ki célul. Ehhez azonban szükséges az is, hogy a telekom szektort, ezen belül is az MT-t sújtó adóterheket könnyítse az állam. A telekom szektort amúgy is nyomás alatt tartja a küszöbön álló technológiai váltás, ha az állam extra terheket ró az ágazatra, akkor a közös célt még nehezebb elérni. A kabinet ígéretet tett arra, hogy felülvizsgálja a szektor adóztatását. Ha ezt úgy értelmezi esetleg, hogy a rezsicsökkentés jegyében a távközlési tarifákat is mesterségesen lejjebb nyomja, akkor ez az MT mozgásterét negatív irányban befolyásolja. Chris Mattheisen elmondta, hogy a kormánnyal heti egyeztetéseket tartanak.
Az MT tulajdonosa, a Deutshce Telekom szintén hozzáteszi a maga részét a beruházásokhoz, hiszen a tavalyi év után nem vett ki osztalékot a magyar telekom vállalatból.

NEMZETKÖZI TRENDEK

Pár éven belül a teljes adatforgalom több mint fele videókból áll majd. A képek, és a különböző illusztrációk helyét a hosszabb-rövidebb videók veszik majd át. A „megosztok, tehát vagyok" generáció így egyre inkább a mozgóképre áll át.
A távközlési hálózatokhoz való hozzáférés tömeges lesz, így cél, hogy minél egyszerűbb legyen az eszközök használata. A tömegesítés jegyében indult be a verseny az olcsóbb, 100 euró alatti okostelefonok piacán is. Ezek akkor nevezhetők „okosnak", ha az általuk kínált szolgáltatások felveszik a versenyt a drágább készülékekkel. Megfelelő elterjedésük esetén a 4G szabvány is tömegesen terjed majd el.
A telekom piacon egyre gyakoribbak azok a díjcsomagok, amelyekben havi fix összegért korlátlan beszélgetés és valamennyi adatkommunikáció is rendelkezésre áll. Így a skype, a viber és a hozzájuk hasonló szolgáltatások visszaszorulnak, hiszen az ügyfélélmény egy hagyományos telefonbeszélgetés során jobb a jobb minőség miatt.

A FACEBOOKRÓL ÉS A WHATSAPPRÓL

A facebook organikus növekedésének üteme lassul. Új húzó erőre van szüksége. Ezt a whatsapp-ban látta meg, amelyet 19 milliárd dollárért vásárol fel. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a facebook üzenetküldő, messenger szolgáltatásának a whatsapp konkurenciája lesz, így saját magát kannibalizálná a facebook.
A tranzakció mögött az a globális trend áll, amely a felhasználóról minél több adatot igyekszik gyűjteni. A google vagy a facebook több ezer adatot gyűjt egy-egy felhasználóról. Ki kivel mikor miről hogyan beszél. Így már nem csak magáról az ügyfélről gyűjtenek adatokat, hanem az ügyfelek kapcsolati hálóiról is.
Ezek az alkalmazások megpróbálnak a hálózatokra rátelepülni. A szolgáltató csak adja a hálózatot, az üzemeltetést azonban ők végeznék, hisz hihetetlenül sokat tudnak az ügyfélről. A szolgáltató persze mindent elkövet, hogy ez ne így legyen. A virtualitás csak egy hálózaton tud létezni. Ez azt jelenti, hogy a virtuális világnak - google, facebook és társaik - előbb-utóbb vissza kell áramoltatni a pénzt a hálózatokba.

Magyarországon 10 megvásárolt okostelefonból 9-hez vesznek adat csomagot. Igaz általában kezdetben kis mennyiségre szólót. A szolgáltatóknak az az érdeke, hogy rábeszéljék a felhasználókat az egyre nagyobb adatforgalomra. Ez hasonló folyamat ahhoz, mint amikor a lakosság egyre jobban rákapott a csapvíz helyett az ásványvíz fogyasztására.