Újabb nagy magyar-orosz biznisz jöhet

Váczi István
2014-03-13 07:00
Valószínű, hogy a kormány felújítás címén lényegében új orosz metrókocsikat vesz a 3-as vonalra. Ezt az ellenzék győzelmén kívül az ukrajnai események akadályozhatják meg.
Szinte nem múlik el hét anélkül, hogy ne esnének ki szerelvények a 3-as metró forgalmából, vagy ne kellene lezárni a vonal egy részét. A sürgető probléma megoldása csigalassúsággal látszik körvonalazódni.

Ez lapunk egyik forrása szerint nem véletlen. Addig húzzák az időt, míg a szokványos tendereztetésre a vis maior helyzet miatt nem lesz idő, legalábbis lehet erre hivatkozni - beszélt megérzéséről lapunknak.

Lehet ebben valami, főleg, hogy a Figyelő információi szerint a kormány Paks után ezúttal is orosz megoldásra hajlik, így a borítékolható kritikákkal szemben minden ellenérv jól jöhet. Igaz, elképzelhető, hogy a külpolitikai események felülírják valamelyest ezt a forgatókönyvet, amely még az ukrajnai válság eldurvulása előtt állt össze.

Kommunikációs maszlag

Ha nem változik a terv, akkor hivatalosan a szerelvények felújításáról lesz szó, amelyet ki más végezhetne, mint a gyártó Metrovagonmas. Ez azonban lényegében kommunikációs maszlag.

„Amiről szó van, az inkább újjáépítés. Ez azt takarja, hogy a járműveket kiviszik a gyártóhoz, ahol ezeket valószínűleg szétvágják. Némi túlzással azt lehet mondani, hogy a kocsik azonosító számán kívül nem sok minden kerülne át az új járművekre" - vázolta lapunknak a várható menetrendet Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke.



Vissza a 80-as évekbe

Vagyis lényegében újonnan gyártott kocsik jönnének Budapestre, egészen pontosan 222 darab, mintegy 60 milliárd forintért. Metrós körökben már ismert ezek típusa is: a 81-717.6-os jelű sorozatról van szó.

Egy 80-as évekbeli konstrukcióról van szó, ennek megfelelő technikai színvonallal, karbantartása, energiafelhasználása kedvezőtlen. Anyagi szempontból csak rövid távon járna jobban az ország a fenti opcióval. A felújításnak álcázott megoldás 60 milliárd forintos költségével szemben 90 milliárd körüli összegből már minden szempontból korszerű járműveket lehetne beszerezni.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap március 13-i, idei 11. lapszámában.