Ez lapunk egyik forrása szerint nem véletlen. Addig húzzák az időt, míg a szokványos tendereztetésre a vis maior helyzet miatt nem lesz idő, legalábbis lehet erre hivatkozni - beszélt megérzéséről lapunknak.
Lehet ebben valami, főleg, hogy a Figyelő információi szerint a kormány Paks után ezúttal is orosz megoldásra hajlik, így a borítékolható kritikákkal szemben minden ellenérv jól jöhet. Igaz, elképzelhető, hogy a külpolitikai események felülírják valamelyest ezt a forgatókönyvet, amely még az ukrajnai válság eldurvulása előtt állt össze.
Kommunikációs maszlag
Ha nem változik a terv, akkor hivatalosan a szerelvények felújításáról lesz szó, amelyet ki más végezhetne, mint a gyártó Metrovagonmas. Ez azonban lényegében kommunikációs maszlag.
„Amiről szó van, az inkább újjáépítés. Ez azt takarja, hogy a járműveket kiviszik a gyártóhoz, ahol ezeket valószínűleg szétvágják. Némi túlzással azt lehet mondani, hogy a kocsik azonosító számán kívül nem sok minden kerülne át az új járművekre" - vázolta lapunknak a várható menetrendet Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke.
Vissza a 80-as évekbe
Vagyis lényegében újonnan gyártott kocsik jönnének Budapestre, egészen pontosan 222 darab, mintegy 60 milliárd forintért. Metrós körökben már ismert ezek típusa is: a 81-717.6-os jelű sorozatról van szó.
Egy 80-as évekbeli konstrukcióról van szó, ennek megfelelő technikai színvonallal, karbantartása, energiafelhasználása kedvezőtlen. Anyagi szempontból csak rövid távon járna jobban az ország a fenti opcióval. A felújításnak álcázott megoldás 60 milliárd forintos költségével szemben 90 milliárd körüli összegből már minden szempontból korszerű járműveket lehetne beszerezni.
A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap március 13-i, idei 11. lapszámában.