Senki se vegyen egyslágeres részvényeket
2014-03-12 17:59
Tőzsdére készül a Candy Crush mobilalkalmazással híressé vált King Digital Entertainment, hogy így konvertálja hirtelen megnövekedett népszerűségét újabb dollármilliókba. Kiváló stratégia ez James Surowiecki szerint, hogy az egyetlen kasszasikert hozó termékükből még nagyobb hasznot húzzanak, mielőtt végleg eltűnnek a süllyesztőben, ugyanis akár a popszakmában, a mobilappok piacán is gyakran csak tizenöt perc rivaldafény jut egy-egy sikertörténetnek.
Már több mint egy éve ejti rabul felhasználók millióit a világszerte ismert Candy Crush Saga okostelefonos játék. Az ingyenesen letölthető applikáció számos lehetőséget kínál, így a befektetni is hajlandó játékosok különböző előnyöket, például életeket vásárolhatnak maguknak a játékban. Az in-app purchase üzleti modell a tavalyi évben 67 millió dolláros tiszta hasznot hozott a játék ír fejlesztőjének, a King Digital Entertainmentnek, így a múlt hónapban a vállalat a nyilvános tőzsdepiacra szóló belépési kérelmet nyújtott be, ahol várhatóan 5 milliárd dollárra értékelik a céget.
A King tehát beállt az egyslágeres előadók hosszú sorába, ami előrevetíti a cég sorsát. Ugyan a Candy Crush-on kívül több mint száz egyéb játéknév is megtalálható a King referencialistáján, a vállalat bevételének mintegy 80 százalékát a mostani slágerjáték biztosítja. A kérelem benyújtása is csak azt támasztja alá, hogy a fizetőképes játékosok száma elkezdett fokozatosan csökkeni, ami érzékelteti hatását az eladások és a profit alakulásában is.
A tőzsdére lépési kérelemben feltűntették, hogy „az egyedi és differenciált játékfejlesztő modell" biztosítja a jövőben újabb bombasikerű termékek megalkotását. A piaci elemzőket természetesen azonnal meggyőzték arról, hogy megtalálták a játékosok pénzéhez vezető véget nem érő utat. Ez a magabiztosság azonban igencsak megkérdőjelezhető, gondoljunk csak a pop szakma elmúlt évtizedeire, amelyben nem találunk állandó csillagokat, egy-egy jól összerakott dal időlegesen ugyan meghódítja a közönséget, de a bölcsek kövét még senki sem találta meg. Hasonló a szituáció a játékiparban is. A 2012 évi 7,8 millió dolláros profit egy éven belüli megnyolcszorozása csupán egy ütős slágert jelent, nem pedig fenntartható növekedési pályát.
Természetesen akadnak olyan vállalatok, mint például a Disney, amelyek képesek generációkon keresztül megragadni a közönséget. „A hagyományos iparágakba jellemzően nagyon sok pénzbe kerül bekerülni, és rengeteg pénzt emészt fel a termék megvalósítása, azonban a szoftverek piacán a belépési korlátok rendkívül alacsonyak, ami egyszerűvé teszi az új versenytársak belépését" - nyilatkozta Michael Cusumano, az MIT menedzsment professzora. A klasszikus játékipar állandó csillagai, mint a Marvel, vagy az Activision magas belépési korlátokkal biztosítja piaci helyzetét, így évtizedeken át tartó sikert gyakorlatilag csak ők voltak képesek elérni, szemben például a hihetetlen népszerűségű Guitar Hero sorozatot megalkotó Harmonix-szal, mely a rivaldafényt követően tetemes adósságot felhalmozva 50 dollárért kelt el a piacon.
Az okostelefonok aranykorában a játék applikációk fejlesztési költsége szinte elhanyagolható. A közismert Angry Birds ezernégyszáz dollárért készült el, a szóban forgó Candy Crush pedig csupán egy szűk, tíz főt számláló csapat munkája. A Flappy Bird, amit 50 millióan töltöttek le pár hét leforgása alatt, ugyancsak napok alatt készült el egyetlen ember közreműködésével. Ezek nyomán Cusumano általános megállapítása implementálható a mobiljáték iparra is: „Általában a vállalatok egy nagy horderejű terméket készítenek, aminek a folytatásait adják el a későbbiekben. Hacsak nem sikerül a piac origójává válnia, idővel bizonyára gyengülni fog, majd végleg eltűnik a süllyesztőben."
Könnyen belátható miért szeretnének a King alapítói a nyilvános tőzsdére jutni, nem másért, mint a pénzért. Egy tőzsdei vállalattól a részvényesek konzisztens eredményt, és egyre nagyobb nyereséget várnak el. Ezen elvárások teljesen irracionálisak az újabb és újabb őrületek vezérelte mobilalkalmazási piacon. Ha a King zártkörűen folytatná működését, elegendő profit elérése mellett sem kellene túlságosan erőltetnie egy újabb áttörő termék kifejlesztését. Természetesen azt várjuk el a hagyományos vállalatoktól, hogy állandóan keressék az újabb nagy dobást, de egy egyslágeres cég legjobb stratégiája, ha kiélvezi a pillanatot, amíg tart.
James Surowiecki a New Yorker pénzügyi rovatának munkatársa, korábban a Wall Street Journal, és a Slate hasábjain publikálta cikkeit.