SZÉTTÁRT KARRAL
Valójában azt senki nem kétli, hogy a vizsgálatok találhattak elmarasztalandó gyakorlatot. Ám, a legtöbb kereskedelmi banknál mégis erős kifejezéseket hallhattunk: nettó agyrém, méltánytalanság, olyan jogszerűtlenség, amelyet nem lehet szó nélkül hagyni - látható, a bankok rettenetesen fel vannak zúdulva. Szerintük egyedi negatív példák citálásával nem magyarázható a szektor újabb végigbüntetése: „az ismert bankellenes hangulatban, a politika állandó támadásainak kereszttűzében különös gonddal igyekeztünk minden jogszabályt betartani, de technikai KO-t kaptunk, vagyis mondvacsinált és a felügyelők saját állásfoglalásával ellentétes technikai értelmezések miatt agyonbüntettek minket!" Az egyik fő kifogás szerint, miközben korábban rengeteg banknál volt 0 forintos díja a készpénzfelvételnek, vagy az utalási tranzakciónak, a tranzakciós illeték állami terhének bevezetése után a bankok igyekeztek áthárítani az adót az ügyfelekre. Csakhogy a bankok szerint eközben mondvacsinált okokból kirótt bírságok sorozatával sújtották őket. Különösen az háborította fel őket, hogy a korábbi PSZÁF egy 2011. június 24-i, a Hanwha Bank kapcsán kiadott állásfoglalásában adott útmutatót, majd most ezzel ellentétesen is büntetett. Elolvasva a szöveget, valóban érthetetlen, hogy mi kifogása volt a jegybanknak azzal, ha egy bank egy korábban 0 forintban meghatározott tranzakciót, szabályosan fizetőssé tett. A banki vélekedés szerint a 0 forintos díj is díj, csak éppen a mértéke 0 forint, míg a jegybank ezt új díj bevezetésének értékelte. Az sem volt „frankó" a felügyeleti feladatokat ellátó MNB szerint, ha a bank megváltoztatta a díjszámítás módját, vagyis, ha a változó adóterhelésnek megfelelő transzparensebb metódust választotta, például a fix készpénzfelvételi díj helyett, a fix díj plusz ezrelékben megadott tranzakciós illetéket számoltak fel. érvek és ellenérvek részletesebben is az eheti Figyelőben.
Hét jellemző ok a bírságra
1. A bank nem adta meg a díjmódosítás oklistáját az üzletszabályzatában, vagy az általános szerződési feltételekben
2. A kedvezőtlen változtatást annak hatályba lépését megelőzően kevesebb, mint hatvan nappal hirdették meg
3. Nem tájékoztatták a fogyasztókat a kedvezőtlen változásoknál az ingyenes felmondási jogukról
4. Nem közölték a díjmódosítás okát
5. Egyoldalú, kedvezőtlen díjmódosítást új díjfajtával vezettek be
6. Korábban díjmentes tranzakciót tettek fizetőssé
7. Megváltoztatták a díjszámítás módját