Leakasztják a falról a Munkácsy-trilógia képeit?

VARGA ZSOLT
2014-03-26 07:00
Alapos okunk van azt feltételezni, hogy Kósa Lajos elbóbiskolt az ultiparti közben. Bár a debreceni polgármester azt mondta, mindent megtesz azért, hogy a Munkácsy-trilógiát a városban tartsák, az események - kártyalapok? - lassan kicsúsznak a kezéből.
Múzeumi berkekből származó, megbízható információnk szerint ma, szerdán nem művészettörténészek, nem is restaurátorok tanulmányozzák a Munkácsy Trilógia hatalmas festményeit. Hanem szállítómunkások. A Múzeum Complex Kft. szakemberei veszik szemügyre azokat, felmérve, hogyan szállíthatók el.



Kósa Lajos polgármester laptársunknak magabiztosan nyilatkozva egy ultipartihoz hasonlította a két festmény megvásárlásáról folyó tárgyalásokat, ahol nem teríti ki lapjait, de nyerni fog, nos, pillanatnyilag vesztésre áll a kártyapartin, mert feltehetően elszunyókált közben. A Figyelő Online írta meg elsőként a magyar sajtóban, hogy a Krisztus Pilátus előtt című kép letéti szerződése 2014. július 31.-én lejár, s annak kanadai tulajdonosa igényt tart rá, azaz visszakéri, hacsak a magyar állam nem vásárolja meg. Úgy tudjuk, a múlt héten egyenesen Orbán Viktor miniszterelnök megbízásából Halász János kulturális államtitkár Kanadában járt, s tárgyalásokat folytatott a Hamilton Galéria vezetőivel, de üzlet nem köttetett, üres kézzel, szerződés nélkül jött haza. Kérdésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúraért felelős államtitkársága szűkszavúan csak annyit közölt, amint a tárgyalások lezárulnak, tájékoztatják a sajtó képviselőit. Havasi Bertalan, a Miniszterelnöki Sajtóiroda vezetője már többet elárult. Megerősítette információnkat. „Halász államtitkár úr valóban járt Kanadában, hogy az említett intézményben tárgyalásokat folytasson." - írta válaszában. Ennél is sokatmondóbb azonban, hogy nem cáfolta értesülésünket, miszerint az államtitkár Orbán Viktor megbízásából kelt útnak.


Időközben itthon felpörögtek az események. Kiderült, hogy nem csak a Krisztus Pilátus előtt című kép debreceni létét fenyegeti veszély, a Golgota letéti szerződése már rég lejárt. Tavaly ősszel, de ezt mindenki titokban tartotta. A kép tulajdonosa, Pákh Imre, a neves műgyűjtő mondhatni csak szívességből hagyta ott a debreceni Déri Múzeum falán. A nagy kérdés az, hogy meddig maradhat fenn ez a kép és ez a lassan tarthatatlan állapot. Angi János, a debreceni Déri Múzeum igazgatója kérdésünkre elismerte, a Golgota letéti szerződése lejárt már, s annak tulajdonosa, Pákh Imre kilátásba helyezte, hogy elviszi a festményt. Tekintettel arra, hogy a Trilógia három képből áll, s közülük csak egy, az Ecce Homo a magyar állam tulajdona, párhuzamosan két tárgyalást kellene lefolytatnia a kulturális államtitkárnak ahhoz, hogy a világhírű Munkácsy Trilógia egyben és Debrecenben maradjon. Ehhez képest meglepő, de Halász János Torontóból nem repült át New Yorkba, hogy a másik kép tulajdonosával is leüljön tárgyalni.

A jelek szerint az egyik tárgyalás megfeneklett, a másik tárgyalás meg sem kezdődött. Erre vall az is, hogy a Múzeum Complex szakemberei ma mérőszalaggal a kezükben felmérik, mekkora ládákba csomagolhatók a feltekert festmények, hogy aztán áthajózzanak. vagy átrepüljenek az óceánon. Megkérdeztük Polgár Tibort. a Múzeum Complex Kft. ügyvezetőjét. kaptak-e megbízást arra. hogy a Munkácsy Trilógia valamelyik képét felmérjék. hogyan szálítható el, de ő titoktartásra hivatkozva elzárkozott a válasz elől.

Múzeumi berkekben azért még mindig bíznak abban, hogy ez lesz a vészcsengő, amire felébred Kósa Lajos polgármester.