Kipróbáltuk az új metrót

VARGA ZSOLT
2014-03-28 13:06
Ma délelőtt Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester felavatta a 4-es metrót, s egyben első utasokként ki is próbálták.
Tarlós István avató beszédében kitért arra, hogy az orosz államadósság terhére is megépíthető lett volna az új, hét kilométeres metróvonal. 2010-ben, amikor főpolgármesternek választották, egy sok viszontagságot megélt beruházással kellett szembesülnie, de arra már nem volt mód és lehetőség, hogy leállítassa azt. Összesen 16 szerződést kellett volna azonnali hatállyal felmondani, ami kártérítési perek sokaságát vonta volna maga után, s feltehetően maga a főváros is csődbe megy. Ma viszont már büszke az új metróra, s köszönetet mond annak az ötezer embernek, aki dolgozott rajta. Orbán Viktor miniszterelnök meg Tarlós Istvánnak mondott köszönetet. Elárulta, csak egy kérése volt a főpolgármesterhez a 4-es metró építése kapcsán: egyetlen határidőt tűzzön csak ki, s azt ne módosítgassa, mint elődje, Demszky Gábor tette, mert azzal hitelüket és tekintélyüket veszítenék. A volt főpolgármester egyébként nem volt hivatalos a megnyitóra, állítólag azért, mert nem akarták, hogy „a siker fényében sütkérezzen."



Bár automata irányítású az új metró, ezúttal az első szerelvény vezetőfülkéjében vezető ült - ölbe tett kézzel. Mint mondta, mindössze annyi a dolga, hogy figyeljen, s baj esetén megnyomja a vészféket. A meghívott vendégek a protokoll szerelvényen a tervbe vett menetrendnél gyorsabban tették meg az utat a Kelenföldi pályaudvar ás a Keleti pályaudvar között. Közben a világ legrövidebb, Guinness rekordnak is beillő koncertjét hallgathatták. Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója a II. János Pál pápa téri metrómegállóban meglepetés koncertet rögtönzött. Mivel a szerelvény a megállóban csak lassított, a protokoll közönség alig néhány másodperc erejéig élvezhette a fúvós együttes előadását. Az sem volt tisztán kivehető, hogy a főigazgató az együttesnek vezényel, vagy az utasoknak integet. Ennyit az ünnepélyes átadásról.

A most átadott 4-es metróvonalon összesen 10 állomás épült, ezek fele a budai, másik fele a pesti oldalon. A peronhossz az új szerelvényekhez igazodva mindenütt 80 méter. A nyomvonal viszonylag közel halad a felszínhez, de a Dunához közeledve természetesen egyre mélyül. A Szent Gellért téri és a Fővám téri állomások környezetében több mint 30 méter mélyen fut az új metró. Az utasforgalmi próbaüzem alatt, minimum hat hónapon át a teljes biztonság érdekében még tartózkodik vonatkísérő a szerelvényeken, de ezt követően a vezetőfülkéket is elbontják.

A beruházás összköltségvetése 452,5 milliárd forint, de ebben benne foglaltatik 67,5 milliárd forint kockázati tartalék, amit a szerződéses viták rendezésére és a különböző vállalkozók többletkövetelésének esetleges kielégítésére különítettek el.
Az új 4-es metrót vasárnap késő estig, egészen üzemzárásig ingyenesen használhatják az utasok.