A civil jótékonyság mítosza

Sárvári Marcell
2014-04-01 17:40
Teljes mértékben helyettesíthetik az állami segélyeket a rászorulóknak nyújtott egyéni adományok - hangzik korunk legnagyobb városi legendája. Michael Hiltzik Los Angeles Times-ban megjelent cikke szerint azonban ez a retorika csupán az emberek naivitását használja ki költségmegtakarítási célokból, központi szubvenció nélkül ugyanis nem lehetséges hatékony szociális hálót kiépíteni.
Az egyéni segítségnyújtás állami támogatást kiváltó erejét bizonygató szónoklatok rendre előtérbe kerülnek azon időszakokban, amikor a központi költségvetést több, nagyobb kihívás terheli. Hiltzig szerint így szeretnék az intézmények áthárítani a felelősség minél nagyobb részét a polgárokra.

„Saját magadnak is részt kell venned a mentor programokban, még akkor is, ha nehéz" - halljuk sokszor az egyes egyházi jótékonysági rendezvények felhívásait. Ezek szerint az egyéni segítség jobban szolgálja a közösségi szellemet, értékesebbek, hiszen embertől emberhez érkeznek. Ahogy Doug LaMalfa kaliforniai képviselő is hangoztatja: „Jobb az egyházon keresztül nyújtott egyéni támogatás, mert így a szív, és nem a mandátum vezérli a cselekedeteinket".

A saját családi farmjának értékét közben 5 milliárd dollárra duzzasztó LaMalfa azonban Hiltzig szerint nem veszi figyelembe, hogy a vallási és egyéb közösségek egészen az agrártól az ipar felé vezető gazdasági átrendeződés óta képtelenek kellő hatékonysággal gondoskodni a szegényekről. Az újságíró úgy véli, hogy az állami szerepvállalás kiváltása nem csupán tündérmese, hanem veszélyes és cinikus fantazmagória, mely csak a segélyprogramok kereteinek megnyirbálását célozza.

Ezek a kezdeményezések ugyanis rendre ugyanazokkal a nehézségekkel szembesülnek, mint maguk a rászorulók, hiszen amikor a legnagyobb szükség lenne az adományokra, a társadalom minden tagját sújtják a körülmények, kevésbé engedhetjük meg magunknak a jótékonyságot. Az Egyesült Államokban például a filantróp adományok mértéke a válság idején 344 milliárdról 293 dollárra esett vissza, a kilábalás időszakában pedig újból növekedést mutat. Ugyanez a trend volt megfigyelhető a '30-as években is, amikor több mint ötödével csökkent a hozzájárulások mértéke. Az adakozás tehát pro-ciklikus folyamat, nem úgy, mint a kontra-ciklikus munkanélküli segély, vagy az ételjegy programok.

A másik fő probléma Hiltzig szerint, hogy nem a „tehetős kisegíti a rászorulót" formula érvényesül Amerikában, hanem a gazdagabbak igyekeznek még inkább növelni a meglévő társadalmi szakadékot, ahogy azt az Indiana University kutatása is alátámasztja.

A beérkező adományoknak ráadásul csak a töredéke jut el a valóban rászoruló rétegekhez. Az USA-ban legnagyobb önálló adományforrásnak számító egyház, csupán a bejövő segélyek negyedével éri el a célszemélyeket, a fennmaradó háromnegyedet pedig „gyülekezeti munkálatokra" használja föl.

Ennek egyik fő oka, hogy az adótörvény nem tesz különbséget a jótékonyság tárgya alapján, nem nyújt differenciált kedvezményrendszert. Ezáltal az adókedvezmények a felső-középosztálynak kedveznek, mivel arányosan kisebb jólétről mondanak le adományaikkal, mint a szegények. A legalább 450 ezer dollárt kereső családok 40, míg a 70 ezret kereső családok csak 15 százalékot nyerhetnek vissza kedvezmények formájában.

A legszembetűnőbb különbséget az oktatás terén láthatjuk, hiszen az adományok túlnyomó részét az adakozók saját gyermekük iskolája számára folyósítják. A Szilícium-völgyben így létrejött iskola majdnem 500 gyermekről gondoskodik, akik így sikeres, várhatóan mérnöki pályát futhatnak majd be. Ezzel szemben, a pár mérföldre fekvő Ravenswood iskolakörzet már csak harmad annyi diákot képes befogadni nyolc intézményével, mint tavaly, akiknek viszont 90 százaléka alacsony bevételi osztályba tartozó családokból kerül ki.

Michael Hiltzik a Los Angeles Times munkatársa, gazdasági blogger.