A hazai digitális szektor templomává avanzsált a VAM Design Center a Magyar Telekom főtámogatásával, ötödik alaklommal megrendezett SM 2014 konferencia idejére április 3-án. A hagyományosan pergő ritmusú esemény (lásd kép) kiváló terepet biztosított a résztvevőknek a legfrissebb hazai és nemzetközi mobil-, és digitális trendek megismerésére.
Idén a rendezvény középpontjában Budapest regionális startup centrummá válásának lehetősége állt. A szervezők olyan jelentős, nemzetközi sikereket elért techcégek vezetőit is elhívták Budapestre, mint a Waze, a Spotify vagy a Timehop, hogy osszák meg tapasztalatikat a hazai szakmával.
A kudarc nem ördögtől való
A nemzetközi tech szakemberek egyik legfontosabb megállapítása az volt, hogy egy sikeres startup felépítéséhez elengedhetetlen a kockázatvállalás. Fej Shmuelevitz, a Waze alelnöke (képünkön alább) kifejtette, hogy rögös út vezet addig, amíg egy ötletből olyan piacképes termék lesz, ami nagytömegek érdeklődését felkelti. Az esetleges kezdeti sikertelen próbálkozásokat, kudarcokat egy induló vállalkozás az előnyére tudja fordítani, hiszen így tökéletesen finomra, a felhasználók igényeire lehet hangolni a megálmodott terméket vagy szolgáltatást. A szakember rávilágított, hogy egy sikeres startup ökoszisztéma beindításához elengedhetetlen a vállalkozói kultúra, az üzleti szemlélet erősítése.
Néhány sikeres cégtől már beindulhat a spirál
Kevin Goldsmith, a Spotify fejlesztési igazgatója szerint Budapest szerencsés helyzetben van, hiszen már kitermelt olyan globális sikereket elért cégeket, mint a Prezi, a LogMeIn, a Ustream vagy az NNG. Ezeknek a vállalkozásoknak a sikere beindíthat egy olyan organikus fejlődési spirált, ami egyre több szakértő munkavállalót, befektetőt vonz az országba. Ennek köszönhetően előbb-utóbb további startupok tudnak majd sikeresen piacra lépni. Az online zenei szolgáltató vezetője azt is hangsúlyozta, hogy egy jól működő startup ökoszisztéma felépítéshez minél nagyobb számban kell mérnöki és dizájn területen tehetségeket képezni. Illetve kiemelte a coworking (közösségi munkavégzés) lehetőségek és az inkubátorok fontosságát is.
Tesztelj élesben!
Jonathan Wegener, a New York-i Timehop ügyvezető-alapítója óva intett attól, hogy egy startup egy ötleten hónapokig dolgozzon anélkül, hogy kikérje a majdani felhasználók visszajelzését. Szerinte egy termék akkor lesz sikeres, ha minél korábban elkezdődik az éles tesztelés. A jövőbeli júzerek rengeteg olyan hasznos információt, igényt, reakciót tudnak közvetíteni, melyek beépítésével a termék használhatósága és dizájnja piacképessé fejleszthető. A cégalapító elmondta, hogy a digitális írástudás erősítése elengedhetetlen a sikeres startup ökoszisztéma kialakulásához, és ebben nagy szerepe van a színvonalas műszaki egyetemi képzéseknek.
Díjnyertes magyar startupok a konferencián
Az SM 2014 keretében megrendezésre került a Microsoft Imagine Cup startup versenye (képünkön lent), melyet a RoboPhone csapata nyert, egy 6 és 16 év közötti gyermekek számára készült robotikai játékkal. Az április 2-án megrendezett Startup Tavasz verseny legtöbb pontszámot kapott csapata, a házi sörfőzőt fejlesztő Brewie pedig szintén bemutatkozhatott a rendezvényen. Sikeresen debütált a konferencián az előadásokat forradalmasító SOPRESO, mely webes közösségi felületen kommentelhetővé teszi a prezentációkat. Az alkalmazás tavaly szintén a Smartmobil startup versenyén tűnt fel, mára pedig piacképes termékké érett.