Nostradamus, Kádár, Kossuth

Kovács Ágnes Lilla
2014-04-11 14:00
Ügyetlen húzások, suta megoldások jellemezték a törpepártok kampányát. Hivatalosan kétszázmilliót költöttek hirdetésekre, ám összesen négy százalékot sem értek el a vasárnapi választásokon.
Gyilkol a piros, pusztít a sárga, csak a zöld nem visz rombolásba - idézte szórólapján Nostradamus gondolatát a Zöldek Pártja. A látnok - aki jó kétszáz évvel a politikai bal- és jobb pólusok kialakulását megalapozó francia forradalom előtt vetette papírra sorait - aligha sejtette, hogy azokkal egy harmadikutas politikát támogat majd fél évezreddel később, egy az ő idejében épp a török igát nyögő országban. Pedig az ezotéria iránt fogékonyak számára elgondolkodtató lehetett a „jóslat", azok részére pedig, akik csak mosolyognak a dolgon, más ötletekkel rukkolt elő a szervezet - még mindig ugyanazon a reklámanyagon. Kispárt esetében remek húzás például egy közismert és népszerű arc szerepeltetése, esetünkben ezt a vonalat Farkas Bertalan űrhajós képviselte. A Zöldek reklámanyagának további előnye volt, hogy az nem egyoldalas - a kutatások szerint azok pillanatokon belül a kukában landolnak -, emellett a szervezetnek Facebook oldala, blogja és youtube megjelenése is van - ezek ma már elengedhetetlenek egy magát komolynak pozícionáló politika tömörülés esetében. Az említett szóróanyag által hordozott politikai üzenetek ugyan egyszerűek - átgondoltabb hulladékgazdálkodás, fenntartható energiapolitika - ám legalább valóban a zöld gondolatra fókuszáltak. Nagyon sok kis párt elkövette ugyanis azt a hibát, hogy mindenkihez szólni akart - erre az útra azonban csak már érett politikai erőként érdemes rálépni, addig elkallódik az üzenet, azt egyik megszólított csoport sem érzi magáénak.

„A világos programpontoknak ugyanakkor már csak azért is nagy jelentőségük van, mert ezek következetes képviseletével egy kis politikai erő képes lehet olyan új témákat behozni a közbeszédbe, amelyeket a nagyok korábban nem gondoltak zászlajukra tűzni" - jegyzi meg Paár Ádám. A Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa hozzáteszi: érdemes elkülöníteni egymástól az apró, ám programmal, internetes jelenléttel, infrastruktúrával rendelkező szervezeteket a kizárólag a forrásokra hajtó ál- vagy bizniszpártoktól, amelyeknek nincs valódi programjuk, és jellemzően csak levezető szelepként szolgálnak, szolgáltak múlt vasárnap is a protest szavazatok számára.

A kispártok kampányáról és költéseiről a Figyelő hetilap 2014/15. számában olvashat.