Továbbra is bíznak az amerikai cégek Kínában
2014-04-23 11:56
Az amerikai cégeknek továbbra is kiemelt célpontja a kínai piac, ahol a már jelenlévők több mint kétharmada további befektetést tervez, ugyanakkor óvatosabban terjeszkednének, mint korábban - derül ki egy friss felmérésből.
Az amerikai kereskedelmi kamara tagjai megkérdezésével készített évente kiadott legújabb fehér könyvében arra mutat rá, hogy az amerikai cégek számára Kína továbbra is a három legfontosabb befektetési célpont között van. Az országban a már jelen lévő cégek 70 százaléka tervezi befektetésének növelését idén, minden korábbinál nagyobb arányban, csaknem 30 százaléknyian mondták ugyanakkor, hogy egyelőre nem kívánnak tovább terjeszkedni.
Tavaly csak 18 százaléknyian, két évvel ezelőtt mindössze 16 százaléknyian voltak ilyen óvatosak - derül ki a statisztikákból.
A Kínában már megtelepedett amerikai cégek szerint a legnagyobb helyi kihívások listáját - az előző évekhez hasonlóan - a gazdaság lassulásának következményei valamint a piacrajutási lehetőségek korlátozottsága vezeti. Továbbra is panaszkodnak a vállalatok az egyenlőtlen bánásmód, a növekvő költségek, a tehetségek hiánya és az élesedő verseny miatt.
A cégek 40 százaléka érzi vagy érezte a kínai média támadását, mely annak jele, hogy a külföldi befektetéseket kevésbé fogadják szívesen az országban. A kamarai tagok üdvözölték a Kína és az Egyesült Államok közti kétoldalú befektetési egyezményről (BIT) szóló tárgyalások tavaly nyári újraindítását, s csaknem minden második cég véleménye szerint annak tető alá hozása számára is a jelenleginél előnyösebb helyzetet hozna a kínai piacon.
A cégek a szolgáltatási szektor további nyitását várják a kínai kormánytól idén, főképp a pénzügyi és egészségügyi ágazatban, ahol hatalmas lehetőségek rejlenének az amerikai vállalatok számára - áll a jelentésben.
MTI