Online üzlet - Elhúzzák az Apple nótáját?

Devecsai János
2014-04-27 13:00
Európában tavaly megállt a zeneipar hanyatlása. Az iTunes típusú letöltések helyét a valós idejű online megoldások - például Spotify, Deezer - kezdik el átvenni. Erre mozdul rá a Google és az Apple is. A fizikai hanghordozók haláltusája pedig elhúzódik: még tavaly is a teljes zeneértékesítés feléért feleltek a CD-k és a bakelitlemezek.
A zenés klipek online terjesztésével foglalkozó Vevo videomegosztón tavaly decemberben a felrakott anyagok már nem kevesebb, mint 5,5 milliárd megtekintést tudtak begyűjteni. Az egyetlen hónap alatt összejött rekordnézőszám több mint másfél milliárddal toldotta meg az egy évvel korábbi adatokat. Kétségtelen tény, hogy szeretünk zenét hallgatni a neten, a felfokozott érdeklődésből azonban a kiadók eddig nem sok profitot láttak. Amint az online világ megnyitotta a kapukat az ingyenes zenehallgatás előtt, a web dollármilliárdokat vitt ki az iparból, és évekig csak remény volt arra, hogy a digitális megoldások idővel a pénztermelés motorjává válnak.

Az összesített nemzetközi zeneipari értékesítés tavaly viszont már csak kismértékben, 15,65 milliárdról 15,03 milliárd dollárra esett. Európában pedig - 12 év után először - meg is állt az árbevételek esése. Ez pedig nem kis részben a valós idejű online „letöltéseknek", azaz az úgynevezett streaming szolgáltatásoknak köszönhető. A nemzetközi tendencia hasonló, mint a filmek terén: egyre több vevő dönt úgy, hogy egyedi vásárlások (illetve letöltögetések) helyett inkább olyan havi díjat fizet, amiért cserébe szabadon válogathat a szolgáltató adatbázisában.A sikert jól jelzi, hogy 2010-ben még mindössze 8, tavaly viszont már több mint 28 millió fizetős ügyfelük volt a streaming zeneszolgáltatóknak, melyek tavaly összesen mintegy egymilliárd dolláros bevételt könyvelhettek el.