A kínaiak már a Krímben vannak

Sárvári Balázs
2014-05-09 17:59
Krími kereskedelmi folyosó létrehozására áldozna 1,3 milliárd dollárt egy állami vállalat vezetésével Kína, ami az első jelentős befektetés a félszigeten, mióta az orosz politikai tér részévé vált - számol be a nagypolitikai játszmáról a Kommersant. A politikai játszma jelentése, hogy a nyugati szankciók máris kiváltották az orosz-kínai közeledést.
Ezt jelzi többek között az a memorandum is, melyet az Orosz Közlekedési Minisztérium fog hamarosan aláírni kínai vállalatokkal. A minisztérium által nem kommentált beruházás célja, hogy a Krím és az orosz Krasznodar közötti szállítmányozás infrastrukturális feltételeit megteremtse. A konkrétumok egyelőre még nem publikusak. A találgatások szerint híd, vasútvonal, víz alatti alagút, vagy ezek kombinációja épülhet majd.

Kína számára a befektetések középtávon is remek pozíciót jelenhetnek, hogy a további vállalkozásokban is részt vehessenek, azaz a régió fejlődését testközelből ellenőrizhessék. A kínai terjeszkedés természetesen máris aggódó hangokat csalogatott elő a moszkvai eliten belül, aminek a politikai félelmek mellett az is az oka, hogy az orosz tőke így lemaradhat az infrastrukturális beruházásokról.

Azt azonban le kell szögezni, hogy Kína nem aktuálpolitikai céloktól vezérelve jelent meg a félszigeten. Már a tavalyi év végén, bőven az orosz annexió előtt aláírtak egy megállapodást Ukrajnával egy krími kikötő létrehozásáról, valamint a szevasztopoli horgászparadicsom felújításáról. A mostani megállapodás a korábbi tervek megvalósulását is garantálhatják.

A keleti nagyhatalmak közeledése mellett további aggasztó jel lehet, hogy már közvetlen harcászati vonatkozása is van az együttműködésnek. A szintén a Krímen található Feodosiia városának hajógyára már tavaly leszállított Kína számára egy 350 millió dollár értékű kétéltű hadihajót, amit hamarosan követhet a második romboló. Kína e szerződések megújítására tett kísérlete egyelőre elhalt az orosz döntéshozókon, de azt senki sem gondolhatja, hogy ezzel felhagytak volna a flotta építésével

A projekt profitabilitása kérdéses, ezért Kína számára kulcsfontosságú, hogy hosszú távon megvesse lábát a régióban - vázolja a kínai érdekeket Mikhail Blinkin, a Közlekedési, Gazdasági és Politikai Intézet igazgatója. Jelenleg kétségkívül Kína a világelső az utak, hidak építése terén, köszönhetően a rendkívül olcsó munkaerőnek, de semmilyen technológiai jellegű versenyelőnnyel nem rendelkeznek. Mindez roppant nehézzé teszi majd, hogy a közreműködő orosz vállalatok megfelelően alakítsák a piaci viszonyokat a beruházás gyors megtérüléséhez.

Egro Polov és Denis Skorobogatko a Kommersant újságírói.