iPhone 6 a lát6áron

Halaska Gábor
2014-05-16 08:28
Nagyot kell dobnia ősszel az Apple-nek, hogy iPhone készülékei új generációjával továbbra is állja a sarat. Az öregedő kínálatnak ugyanis már ma egyre jobb, pimaszul olcsó, és mind nívósabb kihívókkal kell szembenéznie.

Szinte biztos, még kora őszig kell izgulniuk az Apple-rajongóknak, hogy megtudhassák, milyen lesz és mit is tud a várva várt iPhone 6-os. A világ legfelkapottabb okostelefonjának új generációjáról gyakorlatilag - ahogy azt már megszokhattuk - senki nem tud és nem állít az égvilágon semmi biztosat. Még azt sem lehet megmondani, hogy iPhone 6-osnak, New iPhone-nak, iPhone Airnek nevezik el a marketingesek. A hatalmas találgatáshalmazból - iparági szakértők szerint - az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a jelenlegi 5-ös generációban használt négycolos (tízcentis) kijelző a trendnek megfelelően végre növekszik, és bizonyára valami erős megkülönböztető jegye is lesz az új csúcskütyünek, mondjuk az anyaghasználat, a dizájn, a kamera és/vagy a szoftveres megoldások terén. Az azonban kérdéses, hogy a legendás alapítót, Steve Jobsot jó ideje nélkülözni kénytelen sikervállalat tud-e idén ősszel még olyat mutatni, amivel érdemben megkülönböztetheti magát a konkurenciától. (Az androidos telefonok globális részesedése 80, a Windows platformé pedig az 5 százalékhoz áll közel, a profitot az Apple-nek a neki jutó 15 százalékon kell behoznia.) A nagy mutatvány pedig egyre kevésbé sikerül az Apple-nek, amit az is jelez, hogy a cég részvényeinek árfolyama már nem képes igazán szárnyalni. Igaz, rosszul csak az járt, aki a 2012. őszi 700 dolláros csúcs körül vásárolt, hiszen az elmúlt 12 hónapban a 400-as mélypontról 600 dollárig nőtt az árfolyam, köszönhetően a stabilan magas nyereségszintnek, ami meg persze főként a magas fogyasztói árak következménye.





MI MARADT?
Mára gyakorlatilag az irigységfaktor, azaz a divatosság, illetve az igen erős szoftveres és applikációbeli fölény maradt meg megkülönböztető jegyként az Apple számára a globális okostelefon-piacon. A helyzetük azért is igen nehéz, mert egy prémium termék árát nem szabad egy szint alá levinni, ugyanakkor a képességeit illik az aktuális csúcstechnikához igazítani vagy legalább ahhoz közelíteni. Ez utóbbiban, különösen pedig a piacon a legtöbb fogyasztónak egyre fontosabb képernyőméretben igencsak le van maradva az amerikai társaság. Mert bár a javított kamera, a gyönyörű dizájn és az ujjlenyomat-olvasó a tavaly ősszel bemutatott iPhone 5S modellt kissé felfrissítette, lényegi változásokat nem hozott, inkább egy 2012. őszi modell (az iPhone 5 nevű alapgép) ügyes ráncfelvarrásának tekinthető.

Persze az is okos húzásnak tűnt, hogy az eredeti iPhone 5-öshöz vidám színű, kék, zöld, rózsaszín, sárga és fehér házakat terveztek 5C márkanévvel, ám a 100 ezer forint körüli kártyafüggetlen ár nem tette tömegtelefonná a piacon öregnek számító megoldást. Ennyiért az abszolút csúcsokat leszámítva a legnagyobb gyártók is felső középkategóriás telefonokat szállítanak, igen erős funkciókkal.

Egyes szolgáltatók kiszivárgott adataiból arra lehet következtetni, hogy Kínában a 2013. őszi 5S-t sokkal-sokkal többen keresik, mint az Ázsia meghódítására tervezett 5C modellt. A becslések szerint az előbbi 12, míg az utóbbi csupán 2 százalék körüli kínai piaci részesedést ért el idén márciusra.

OLCSÓBB KIHÍVÓK
Ha kizárólag a használhatóságot, a megbízhatóságot, a nagyvállalati hátteret és a hardver minőségét nézzük, tucatnyi igen erős konkurenst találunk, méghozzá az iPhone 5 árának feléért-harmadáért vagy még olcsóbban. És nem az ismeretlen vagy belépő kategóriáról van szó! Különösen sok az olcsó, de igen jó konkurens, ha számításba vesszük, hogy a telefonok legfontosabb mutatója ma már az említett képernyőméret, amiben (állítólag a könnyű használhatóság miatt) az Apple igencsak lemaradt. Az iPhone 4S képátlója 3,5, az 5-ös modelleké pedig 4 colos. Ezt a méretet már a 30 ezer forint körüli belépő modellek is meghaladják sokszor.

Az iPhone-ok előnyeit, hátrányait és egy sor egyéb szempontot elolvashatnak a Figyelő hetilap 2014/20-ik számában, amely csütörtöktől kapható.