Mire (lenne) jó az egy százalék?

válassz
2014-05-18 18:00
frissítve: 2014-05-18 18:19
Az adóbevallás időszakában évről évre felmerül, mennyien nem rendelkeznek adójuk 1%-áról. Az elmúlt évben 10 milliárd forintot nem ajánlottak fel az adózók, amely több mint 20 ezer civil szervezet munkáját könnyíthetné meg. Megközelítőleg 2,5 millió ember nem él az egyszerű, az adóbevallásban egy sor kitöltésével elindítható adományozás lehetőségével.A működéshez szükséges források előteremtésének eszközeiről, és az 1%-ból befolyó bevételek kapcsán szerzett tapasztalatokról a Csányi Alapítvány, a Káva Műhely és a Segítség a Gyermekkori Vészhelyzetekben Alapítvány vezetői beszéltek.
Az 1%-ból befolyt összeg értékétől függetlenül is fontos üzenet minden civil szervezet számára - mondta dr. Radoszáv Miklós, a Csányi Alapítvány operatív vezetője -, különösen amióta a NAV honlapján megtekinthető, hogy a támogatás összegét hány főtől kapta, hiszen ebből leszűrheti tevékenységének ismertségét és támogatottságát. Természetesen maga az összeg sem lényegtelen, hiszen ha állandósulna az évek alatt a befolyt támogatás minimális összege, egy civil szervezet arra építheti egy-egy programját vagy programelemét. Az Alapítvány indulása óta fontosnak tartja az 1%-ért folyó kampányban való részvételt, melyet nemcsak a támogatás megszerzése szempontjából gondolunk jelentősnek, hanem az Alapítvány ismertségének, céljai megismertetésének fontos eszközeként tekintünk erre a lehetőségre. Önmagában annak is fontos üzenete van számunkra, hogy az 1%-os kampányok során a médiafelületeket döntő százalékban a szolgáltatók ingyenesen vagy kedvezményesen biztosítják részünkre.

Az alapítói vagyon mindenkori hozamából, valamint a támogatásokból (magánszemélyek, nagyvállalatok, adó 1%) egyaránt származnak bevételek- vezet be az alapítványi gazdálkodás részleteibe Radoszáv Miklós.  Az Alapítvány indulása óta arra törekszik, hogy a programba bekerült gyermekek és családjaik a több mint egy évtizedig tartó támogatási időszak alatt előre kiszámíthatóan az Életút Programban megfogalmazott tematikus programokban vehessenek részt, függetlenül attól, hogy melyik évtől váltak a program részeseivé. Egy gyermekre kb. 1 millió forintot költ az Alapítvány átlagosan évente. A támogatások formája: fejlesztő foglalkozások, tréningek, intenzív kurzusok, nyelvvizsgák, ECDL vizsgák, kulturális programok, szaktáborok és külföldi intenzív nyelvi táborok, ösztöndíjak, taneszközök, szociális és egészségügyi támogatások. Emellett a család anyagi helyzetétől függően differenciáltan iskolakezdési támogatás, karácsonyi, tanszer és élelmiszercsomag támogatást is kapnak. A magunk részéről fontosnak tarjuk a civilekhez befolyó 1% növekedését, hiszen így programjainkat biztonságosabban tarthatnánk fenn, a magunk részéről pedig további fejlesztéseket hajthatnánk végre új helyszínek, illetve újabb gyermekek bevonásával az Életút Programba- fogalmazott a Csányi Alapítvány vezetője.

Mi az 1%-os felajánlásokra inkább mint esélyre semmint valóságra tekintünk- világosít fel Takács Gábort, a Káva Kulturális Műhely szakmai vezetője. A Káva magas szakmai színvonalon, elismerten működő, hazai és nemzetközi programokat bonyolító színházi és drámapedagógiai műhely. Igazán jelentős mértékű felajánlást sosem kaptunk - folytatja Takács Gábor-, talán százezer forint volt a legmagasabb összeg eddig. Meggyőződésem, hogy csak egy komolyabb kampány révén lehet behozni komolyabb pénzt, az viszont más jellegű szervezeti (pénzügyi, emberi erőforrás) ráfordítást is igényel. A Káva elsősorban saját kapcsolati tőkéjéből építkezik, így inkább ismerősei körében hirdet. A szervezet működéséhez szükséges forrásokat alapvetően hazai és külföldi pályázatokból „szedjük össze", ezen túlmenően segítenek az eladott előadások / projektek bevételei, valamint az általunk alapított és működtetett vállalkozás bevételei- mondta el A Káva Kulturális Műhely vezetője. A Káva egy évadban megközelítőleg 120-140 ún. komplex színházi nevelési előadást tart, ezeknek az ára kb. 230 000 forint. Emellett évente közel 100 más színházi programot is megvalósítanak. Az Alapítvány vezetője szerint összességében elmondhatjuk, hogy ha az adózók nagyobb arányban döntenének az adójuk 1%-ának felajánlásáról, az nekik is komoly motivációt jelentene, hogy meggyőzzék őket arról, hogy nekik adják a pénzüket. Távlati cél, hogy a következő néhány éven belül az éves működéshez szükséges mintegy 50 000 000 forint 2-3%-a érkezzen be a felajánlásokból.

Alapítványunk kisebb-nagyobb projekteket támogat- vezet be egy másik történetbe Turcsán Ferenc a Segítség a Gyermekkori Vészhelyzetekben Alapítvány kuratóriumi elnöke. Mini projekt, ha pl. egy vidéki, súlyosan beteg gyermek szüleit ingyenes elsősegélynyújtó képzésben részesíthetjük. Országos projekt volt a Henkel támogatásával megvalósult óvodai gyermek elsősegély-nyújtó sorozat, amely megkapta a Magyar Adományozói Fórum Társadalmi Befektetések Díja „Legnagyobb Hatást Elérő Támogatói Program" díját 2013-ban. Mindenképp kiemelném még a Segítség a Gyermekkori Vészhelyzetekben Alapítványt, amely célja, hogy jól használható, gyakorlati ismereteket nyújtson a szülőknek azokban a helyzetekben, ha gyermekük betegség vagy baleset miatt veszélybe kerül. A program keretében a témában jártas orvosok, diplomás nővérek megtanítják többek között a lázcsillapítás hatékony módszereit, illetve hogy hogyan lehet felismerni és mit kell tenni lázgörcs esetén, de foglalkoznak a bölcsőhalál kérdésével is.

Alapvető fontosságú lenne tehát, hogy minél többen, felelősen nyilatkozzanak az adó 1%-áról. Sajnos az utóbbi időben néhány sajnálatos hír megtépázta a civil szervezetek hírnevét, miközben sokan becsületesen, nagyon komoly elhivatottsággal dolgoznak. Kis utánanézéssel eldönthető, hogy kinek érdemes biztosan adni az adó 1%-át. Ezek a szervezetek nagyon komoly feladatokat végeznek, vállalnak át. Plusz 10 milliárd forintból például egy egész kórház felépülhetne minden évben - mondta Turcsán Ferenc, kuratóriumi elnök.