Megkérdeztük a NAV-ot, hogy az év eleje óta tapasztaltak-e üzemzavart a gépek és az adóhatóság közti összeköttetésben. A szervezet szerint valóban voltak döccenők, például a - többször módosított - határidők környékén, február és április végén. A gépekhez nyújtott 50 ezer forintos állami támogatásokkal kapcsolatos határidőket megelőző, illetve követő napokban a rendszer különböző szegmenseiben teljesítménycsökkenést előidéző túlterhelést tapasztaltak az adóhatóság munkatársai. Hozzátették, ez a már működő pénztárgépek esetében nem okozott semmilyen rendellenes működést, lassulást sem, de az éppen üzembe helyezés alatt álló gépek úgynevezett megszemélyesítési folyamatát lassította, sok esetben meg is akasztotta. A terhelés csökkenésével a folyamat automatikusan befejeződött.
A NAV idén április végéig összesen 16 221 vizsgálatot végzett az online pénztárgéppel kapcsolatos kötelezettségekkel összefüggésben. A vizsgálatok 11 százalékában, azaz 1752 esetben megállapítással zárultak, vagyis a kereskedő elmarasztalásával. A kiszabott bírság összege meghaladta a 117 millió forintot, vagyis egy esetre átlagosan 67 ezer forint jutott. Tíz esetben pedig az üzlet bezárását rendelte el a hatóság. Amely az online pénztárgépek bekötése után új vizsgálati irányokat jelölt ki magának. Korábban azt ellenőrizték, hogy az üzembe helyezéshez szükséges regisztrációs kódokat megigényelték-e az boltosok a NAV-tól. Továbbá azt, hogy a gépek megrendelése az előírásoknak megfelelően történtek-e.
Az elmúlt időszakban azonban az adóhatóság a próbavásárlással történő ellenőrzések során egyre többször tapasztalta, hogy a kereskedők már online pénztárgéppel teljesítik bizonylatolási kötelezettségüket. Ennek megfelelően egyre több vizsgálat irányul a gépek üzembe helyezésére, a már bekötött gépek előírásoknak megfelelő üzemeltetésére.