NINCS IDEJÜK
A megkérdezettek 37 százaléka úgy vélekedett, hogy sokkal többet kellene foglalkozniuk a megelőzéssel, szűréssel, de ehhez nincs elég idejük és információjuk. Az átlagnál relatíve jobban érzik a szűrés fontosságát az egészségpénztári tagok, a budapestiek, a magasabb jövedelműek és a felsőfokú végzettségűek. A felmérésben résztvevők fele szeretné, ha felajánlanák neki a kor és állapot szerint fontos vizsgálatokat. A Prémium Egészségpénztár megbízásából 2013 végén elvégzett, és most kiértékelt felmérés szerint az adatfelvételt megelőző egy évben az aktív korúak 71 százaléka vett részt valamilyen szűrésen, 8 százalékponttal kevesebben, mint az előző kutatás során, 2010-ben. A tüdőszűrésen való részvétel három év alatt némileg csökkent, míg az emlőrák-szűrés népszerűsége jelentősen (21,7 százalékponttal) emelkedett, és a laborvizsgálaton, valamint a méhnyakrák-szűrésen is többen jelentek meg, mint három évvel korábban. 2010-hez képest (6,6 százalékponttal) kevesebben voltak fogászaton, és (7,8 százalékponttal) visszaesett a prosztatarák-szűrés népszerűsége is. A felmérésből az is kiderült, hogy az aktív korú egészségpénztári tagok sokkal tudatosabban járnak szűrésre, mint a tagsággal nem rendelkezők, ők a tb-támogatott szűrések többségét rendre nagyobb arányban vették igénybe 2013-ban, mint három évvel korábban
A felmérést megelőző egy év során az aktív korú lakosság 29 százaléka egyáltalán nem vett részt szűrővizsgálaton, 48 százalékuk ezt azzal indokolta, hogy nem hívta senki, 23 százalék pedig az időhiányra hivatkozott. Tizenöt százalék szerint sokat kell várni a vizsgálat elvégzésekor, 5 százalékuknak pedig túl messzire kell utaznia ehhez. Hét százalékuk a vizsgálattól, 4 százalékuk a vizsgálat eredményétől fél, 5 százalék pedig azért nem vett részt, mert a szűrés pénzbe kerül.
A kutatás kapcsán Váradi Péter, a Prémium Egészségpénztár Igazgatótanácsának elnöke felhívta a figyelmet, hogy az egészségpénztárak a megelőzés terén nagyon komoly eredményeket értek el az elmúlt években, ami megmutatkozik a pénztártagok átlagnál jóval magasabb prevenciós aktivitásában is. Fontos, hogy a magánellátásban kínált szűrővizsgálatok választ adnak a távolmaradók legfontosabb problémáira, hiszen időpontra, rendszeresen behívják az ügyfeleket az indokolt vizsgálatokra és azokat magas színvonalon, rövid idő alatt el is végzik.