Siessen, aki meg akarja nézni Debrecen legnagyobb látványosságát! Egy hónapon belül végérvényesen eldől, a Déri Múzeum faláról a Munkácsy trilógia három képe közül leakasztanak-e kettőt.
A Figyelő Online elsőként adott hírt arról, hogy a kanadai Hamilton Galéria, a Krisztus Pilátus előtt című kép tulajdonosa a július 31.-én lejáró letéti szerződést nem hosszabbítja meg, visszakéri azt a debreceni múzeumtól, hacsak a magyar állam nem vásárolja meg. Időközben Pákh Imre is tudatta ügyvédje útján, hogy elviszi a tulajdonát képező Golgotát, ha nem vagyunk vevők rá. A neves műgyűjtő június 28.-át szabta meg határidőül. Az utolsó nap tehát vészesen közeleg.
Most nagy a csend, minden érintett, érdekelt hallgat. Angi János, a Déri Múzeum igazgatója, aki korábban készségesen nyilatkozott, ezúttal elzárkózott. Kósa Lajos többször is választ ígért, de ez nem történt meg. Bizalmas forrásból származó információnk szerint Kósa Lajos tárgyalt a képek megvásárlásáról Matolcsy Györggyel, a jegybank elnökével, ami nem lehet véletlen, mert a Magyar Nemzeti Bank Értéktár Programot indított a nemzeti kincsek megmentése érdekében. Kértük, erősítse meg, vagy cáfolja információnkat, de ezt sem tette meg - hallgatása mindenesetre sokatmondó.
|
Ugyanakkor a Békemenetet is szervező Civil Összefogás Fórum országos aláírásgyűjtésbe fogott a Munkácsy trilógia megmentéséért. Nem csak határainkon belülről, hanem szerte a világból várják az aláírásokat, melyekből eddig már csaknem ötvenezer gyűlt össze - tudtuk meg Bencze Izabella szóvivőtől. A komoly társadalmi támogatás láttán felhatalmazva érezték magukat arra, hogy nyílt levelet intézzenek Orbán Viktorhoz és Matolcsy Györgyhöz. Választ, mostanáig, nem kaptak. Ami legalábbis elgondolkodtató. Az általunk megkérdezett politológus szerint nem engedhetnék meg maguknak azt a luxust, hogy válaszra se méltassák a kormánypártokat támogató egyik legerősebb, legbefolyásosabb társadalmi szervezetet.
Pillanatnyilag tehát úgy áll a helyzet, hogy Seuso-kincsek jönnek, Munkácsy képek mennek. A Seuso-kincsekről annyi tudható, hogy római nemes birtokolta azokat, alkotójuk kiléte nem ismert, s valószínűleg magyar földből kerültek elő. Ezzel szemben Munkácsy Mihály a magyar festőfejedelem, akinek a trilógiája a legismertebb és legértékesebb alkotása.
Egy ismert muzeológus szerint ha a döntéshozókat az országos aláírásgyűjtés sem ébreszti fel szendergésükből, akkor félő, hogy Munkácsy kapcsán nem az ásító inas, hanem az ásító kormány jut majd az emberek eszébe.