Merre tovább, Wizz Air?

Bognár András
2014-05-31 13:00
Az évek óta tartó felkészülés és találgatások után valóban tőzsdére lép a térség legnagyobb fapados légitársasága. A magyar gyökerű, de 2010 óta Genfből irányított vállalat a londoni parkettet választotta, a növekedést azonban mostanság főként a kontinens keleti tájain és azokon túl keresi.
Utoljára lehet magyarul kérdezni Váradi József vezérigazgatót. A Wizz Air tőzsdére lépésének bejelentése önmagában is fontosnak ígérkezett, de a szervezők ezzel az adalékkal is igyekeztek kiemelni az egy hete sebtében összehívott tájékoztató jelentőségét. Merthogy a június végén várható londoni részvénykibocsátás előtt nem tartanak több hasonló eseményt, utána pedig kizárólag az angol lesz a munkanyelv.

Kelet felé

Szimbolikusan véget ér tehát egy szakasz a tíz éve működő légicég életében. Ami viszont nem változik, az az ultrafapados működési modell: ennek jele például a standard méretű kézipoggyászokra bevezetett díj, valamint az is, hogy - ellentétben például a Ryanairrel - továbbra sincsenek ülésekhez rendelt jegyek.

Ami a jövőt illeti, a társaság kelet felé fordul, kihasználva, hogy a piaci liberalizáció lassan kiterjed az Európával szomszédos országokra is. Valamint azt is, hogy a gyengélkedő kelet-európai klasszikus légitársaságok (LOT, Tarom stb.) kénytelenek több útvonalról visszavonulni.

Dinamikus gazdaság

A keleti nyitás elvileg még sok lehetőséget tartogat. Főleg, ha a mediterrán térség keleti részét és az észak-afrikai régiót is hozzávesszük. Sok helyütt dinamikusan nő a helyi gazdaság, és a lakosság most kap rá a külföldi nyaralásokra, ami a légitársaságoknak jó jel.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap május 29-i, idei 22. lapszámában.