Csak egy nagy brazil folyó, vagy mégsem?

Halaska Gábor
2014-06-09 12:00
Régiónk felé is kacsingat az elképesztő méretűre hízott online áruház. Az amazon.com a fejlett piacokra koncentrál, miközben csúcstechnológiáját használva igyekszik mindig a konkurensek előtt járni. Tartanak is tőle világszerte a ellenlábasai.
Hatalmas visszhangot keltett, amikor Jeff Bezos Amazon-alapító a 60 Minutes című tv-show-ban tavaly bejelentette: pár éven belül kisméretű, nyolc légcsavaros drónok szállíthatják házhoz a 2,2 kilósnál nem nehezebb csomagokat. Bloggerek és kommentelők tömege vitatkozott azon, hogy hatalmas médiablöffről vagy reális lehetőségről van-e szó. A legviccesebb reakció egy versenytárstól jött: a brit Waterstones könyvkereskedő cég netes vírusvideóban terjesztette, hogy a jövőben baglyokat idomít be a könyvek házhoz szállítására.

Bezos ötletét persze a legnagyobb karácsonyi vásárlási szezonra időzítették, hogy a figyelmet a cégre terelje, és az is a szkeptikusokat erősíti, hogy több sebből vérzik az elképzelés. A Google önjáró autójánál felmerültekhez hasonló jogi akadályok - például mi van akkor, ha valakit megsebesít a szerkezet - mellett az is kérdéses, hogy a nagyvárosi környezetben a fák és a távvezetékek közt egy önjáró szerkezet tud-e teljesen hibátlanul közlekedni. De ha a szövetségi légügyi hatóságtól sikerülne is 4-5 év alatt engedélyt kicsikarni, marad még néhány probléma. Le kell gyűrni például a munkájuk elvesztése miatt tiltakozó logisztikai dolgozók ellenállását, illetve számolni kell azzal is, hogy az értékes csomagokat szállító eszközöket esetleg lelövik a bűnözők.


Ugyan nem a drónok miatt, de a fejlett világban sokan tartanak, sőt, rettegnek az Amazontól. A nyugati világ legnagyobb online kereskedője sok területen egyeduralkodó, élenjár a legújabb kereskedelmi praktikák terén, akárcsak a beszállítók árainak leszorításában. Magyarországon is számos nagy e-kereskedő és könyvpiaci szereplő gyomra összeszorult, amikor 2012 végén elterjedt: rövidesen a magyar piacra is belép az Amazon. Szerencséjükre ez nem valósult meg, ám a cég régiós aktivitása egyre erősödik. Igaz, főként Lengyelországra koncentrál, és lokalizált webáruházat is feltehetően ott vagy még inkább a nagy orosz piacon indít, legkorábban az idén, esetleg jövőre.

Jobban elmélyedve a vállalat stratégiájában, van is félnivalója minden kisebb-nagyobb webshopnak itthon és világszerte. A legutóbbi karácsonyi szezonban jött ki az a kis hír, miszerint az Amazon árképzését a legkifinomultabb tőzsdei kereskedési rendszerek is megirigyelhetik.

A legnagyobb online kereskedő terveiről, stratégiájáról a Figyelő hetilap 2014/23-ik számában olvashat 3,5 oldalas elemzést, amely csütörtöktől kapható.