Tarolnak a magyar mémek

Kriston László, Cannes
2014-06-05 07:30
A magyar mikrocelebek némelyike már közel jár ahhoz, hogy megéljen a YouTube-on üzemeltetett csatornájából. A reklámbevételekből szerzett összegeket azonban hatalmas titkolódzás övezi.
Világszerte havonta egymilliárd ember néz videókat a YouTube-on (YT). A hazai youtuberek eklektikus bagázst alkotnak: vannak köztük csináldmagad-tanácsadók, parodisták, zenészek, videojáték-guruk és megmondó emberek - ők a magyar mémek, afféle e-hung@rikumok.

A világ húsz legtöbbet kereső YT-sztárja közül 11 videojáték-kommentátor. Ez nálunk is népszerű műfaj, ahogy azt Pingvinharcos, azaz a 22 éves Gergely Viktor nézettsége mutatja.

Az amerikai filmekkel foglalkozó Hollywood Hírügynökséget a 25 éves Szirmai Gergely működteti. Az Alkonyatról szóló kritikáját kétszer annyian látták, mint a filmet magát a hazai mozikban.

Csurran-cseppen

A YouTube magyar partnerprogramja 2012-ben indult, megnyitva a kaput, hogy a hazai tartalom-előállítók is részesüljenek reklámbevételeikből. Korábban erre nem volt lehetőségük. Robert Kyncl, a Google alelnöke a tévés szakma expóján, a cannes-i Mipcomon elárulta, hogy a reklámbevételt 45-55 százalékos arányban osztják meg, és az összeg nagyobbik része a tartalomkészítőnek jár.

A Google hazai képviselői nem adnak a rendszerről információt, mondván, a reklámokat algoritmus szabja a nézőhöz korábbi videomegtekintései alapján. Hirdetői szempontból pedig „aukciós rendszerben" történik a reklámelhelyezés, ami „nem pöröghet fel" bizonyos összegen túl.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap június 5-i, idei 24. lapszámában. Az ebben szereplő táblázatból kiderül az is, kik az ország kedvenc youtuberei.