A 35 órás képzésből öt telik gyakorlattal. Ezt a törvény szerint veszélyhelyzetek gyakorlásával kell tölteni, vagy szimulátoron, vagy tanpályán.
Jelentős összegek
Piaci információink szerint az idén 35 ezer gki-képzésben részt vevővel lehet számolni, míg több év átlagában ez az érték 25-30 ezer közé tehető. A jellemzően 80-90 ezer forintos tanfolyamdíjjal kalkulálva mintegy 2,5 milliárdos éves piacnagyság adódik.
Azt a szakmában is elismerik, hogy a képzés színvonala eddig korántsem volt megfelelő. Sokan csak költségnek és időkiesésnek tartották, amit élelmes vállalkozók úgy használtak ki, hogy teherautókra épített szimulátorokat béreltek, és naponta több tucat ember vezetését igazolták le úgy, hogy akár be sem kapcsolták a gépet.
Nem sikerült
Ezt elégelhette meg az NKH és a törvényi változásokat kidolgozó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), de a kezdeményezésük inkább félresikerültnek minősíthető. Az új előírások továbbra sem nyújtanak megnyugtató garanciákat arra, hogy a szimulátorokat használó vagy kibérlő iskoláknál minden sofőr valóban el is végzi a veszélyhelyzetekben hasznos képzést, a lepapírozás ellen az akkreditáció sem véd.
Az eljárással vannak további problémák is, ezekről a Figyelő hetilap június 19-i, idei 25. lapszámában olvashat.