Meccsre mész? Ez vár rád

Halaska Gábor
2014-06-19 14:50
Stephen Brobst, a Teradata CTO-ja szerint akad olyan nagy stadion, ahol a vendégek mozgását rövidesen intelligens informatikai rendszer követi - mondja a Teradata technológiai vezetője. A big data alapú megoldás segít parkolni, az ideális bejáratot, az ülőhelyet megkeresni, a hatalmas parkolóban hagyott autót meglelni. Sőt, még éttermet is ajánl, éppen a velünk szemköztit. Interjú.

- Minden a nagy adat, azaz a big data jelenségről szól manapság, de a szakmán kívüli nagy többség ma sem tudja, miről is van szó. Képbe helyezné az üzleti döntéshozókat?

- Ha megnézzük, három jól elkülöníthető fázisra oszthatjuk a big data fejlődését. Először azt kutatta az online kereskedői iparág, hogy milyen kattintások és keresések vezetnek vásárláshoz. Főként azokról a nagyvállalatokról van szó, amelyeknek mondjuk 200 online tesztoldalt is készítettek, akár egymáshoz nagyon hasonlókat. Amikor egy látogató a főoldalukra jutott, egyből egy kísérlet részese lett, a legjobbnak gondolt dizájn és gombelhelyezés mellett 199 hasonlót teszteltek akár szűkebb körben vagy publikusan. Itt másodpercre pontosan nézték a szoftverek, hogy ki merre húzza az egerét, mire kattint először, mikor adja fel a böngészést és miért. A cél a minél jobb élmény, így a hatékonyabb vásárlásra ösztönzés volt. Ilyen volt például az eBay, az Amazon, a Netflix.

- Az ezredfordulón indult ez a hullám?

- A legelőrébb tartó online cégeknél talán, mint az eBay és az Amazon, de inkább 2007 tájára tenném a tömeges elterjedését.


- Milyen big data felhasználási lehetőségek vannak?

- Ha mondjuk látom, hogy ön este hétkor a dugóban araszol itt és itt, akkor a környező éttermek akciós ajánlatokkal csábíthatják be. „Ha úgyis a dugóban ül, ugorjon be hozzánk egy könnyű, kedvezményes vacsorára és egy ingyensörre, elemzéseink szerint egy óra múlva már sokkal gyorsabban hazajut."

- Ez nem semmi. Működik már ilyesmi a gyakorlatban?

- Meg fog lepődni, de igen. Egy nagy koncert- és sportesemény-szervezőnek éppen most építünk egy olyan rendszert, amellyel a százezer fős stadionban segíti az emberek érkezését, ottlétét és távozását. Azaz a helyfüggő és a szenzoradatok segítenek.

- Hogyan?

- Az okostelefon maga is egy összetett szenzor. Ha egy focimeccsre valaki ezzel a telefonos applikációval vesz jegyet, akkor a rendező cég felajánlja, hogy segít parkolóhelyet találni. Amikor több tízezer autó érkezik meg egy eseményre, akkor igen hosszúak lehetnek a kocsisorok, és hosszas gyaloglásra is szükség lehet. Ilyenkor az okostelefonon a szervező vállalkozás felajánlja, hogy plusz 10 dollárért rövidebb sorral és kevesebb baktatással járó VIP-parkolás kérhető egyetlen gombnyomással. A telefonra az egyénre szabott ajánlat pedig éppen akkor érkezik, amikor a mobil gazdája beáll a hosszú várakozó sorba, hiszen a rendszer követi a telefon helyzetét és így a tulajdonosáét is. Egy ismerősömnek, amikor kijött egy másik meccsről, ahol nem működött ilyen rendszer, majd négy (!) órát kellett várnia, mire minden autó elment, mert egyszerűen nem emlékezett, hol is parkolt le. A mobilos applikáció ebben is segít, hiszen a rendszer emlékszik erre.

Az interjú további része a Figyelő hetilap 2014/25-ik számában olvasható, amely csütörtöktől kapható.