Hasítanak a magyar kamionok

Váczi István
2014-06-27 17:35
Az uniós tagság egyértelmű nyertesei a magyar fuvarozók, akik kis hátszéllel tovább erősíthetik nemzetközi pozícióikat.
A szolgáltatások szabad áramlásáról sokat hallhattunk az uniós csatlakozás előtt, ám míg a magyar cukrászok nem rohanták le Bécset, a fuvarozók tudtak élni a lehetőséggel, talán minden más ágazatnál jobban.

Ezt leginkább azzal lehet érzékeltetni, milyen meredeken nőtt az úgynevezett harmadik országos tevékenységük, amikor két másik állam között szállítanak, például Hollandiából visznek banánt Csehországba. Míg a magyar fuvarozók tíz évvel ezelőtt még csak 2,2 százalékot hasítottak ki a harmadik országos fuvarokból, a legutóbbi, 2012-es adatok szerint 7,6-et.

Válságálló szektor

Ez a bővülés létfontosságúnak bizonyult a válság túlélése szempontjából. A krízis ugyan ebben az ágazatban is megtizedelte a vállalkozásokat, de főleg azok hullottak ki a piacról, amelyek kizárólag belföldön dolgoztak.

Akik viszont külföldön versenyképesnek bizonyultak, azok a drasztikusan visszaeső piacon is képesek voltak növelni a részesedésüket, főként a nyugat-európai cégek kárára.

Élen a lengyelek

Mindez joggal tölti el büszkeséggel az ágazatban dolgozókat, az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy ez a sikertörténet közel sem egyedülálló a régióban.

Ha egy népet kell kiválasztani az Európa fuvarosa címre, akkor azok kétséget kizáróan a lengyelek. Nincs olyan statisztika, amelyet ne dominálnának, a harmadik országos fuvarok 27 százalékát végzik, miközben a szlovákok szűk 10-zel a másodikak, a lettek pedig jó 8-cal a harmadikak. A magyar eredmény, az említett 7,6 százalék a hatodik helyre elegendő.

A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap június 26-i, idei 26 számában.