- Németh Lászlóné három hónapja még fejlesztési miniszterként az E.ON-üzletről azt mondta, hamarosan megkötik. De akkor nincs szó arról, hogy már az árról alkudozna az E.ON és a kormány?
- Nem tudok róla, hogy csak az ár lenne a kérdés, egyelőre a tárgyalások vannak folyamatban. De nemcsak az E.ON-os cégekkel, hanem több társasággal is. Vannak olyan közszolgáltatók, akik érdeklődnek, puhatolóznak, tájékozódnak, hogy esetleg az állam megvegye az üzletrészüket.
- A Bombardier-MÁV Kft.-t, azaz a dunakeszi járműjavítót is meg akarja venni az állam. Ez a folyamat hol tart?
- Folynak a tárgyalások, körülbelül két évvel ezelőtt kezdődött el ez a folyamat. Azt látni kell, hogy a Bombardier a megrendeléseit a MÁV-tól kapja, egymásra vannak utalva. Nyilván itt is a munkahely-megőrzés és a -teremtés a cél.
- Az az elképzelés, hogy a Budapestre érkező CAF-villamosok gyártását részben oda telepítsék?
- Több elképzelés van, de a legfontosabb cél, hogy Bombardier-MÁV Kft.-nek megrendelése legyen. A cég túlélését jelentheti, ha MÁV- vagy más típusú állami megrendelést nyer.
- Akkor nincs olyan nyomás, hogy a cég csak akkor kapja meg a CAF-munkát, ha az állam megveheti a vállalatot?
- Ez egyáltalán nem jött szóba, épp ellenkezőleg: amikor ezek a tárgyalások elkezdődtek, éppen, hogy elvesztette a megrendeléseit. A cég jelenleg a MÁV jóindulatától függ, hiszen a vasúttársaságnak saját bázisa is van, aminek megrendeléseket tud adni.
- Ha már itt tartunk: a MÁV IC-kocsik szolnoki sorozatgyártásáról született döntés?
- Az elvi döntés megvolt, hogy persze, a MÁV gyártson IC-kocsikat, körülbelül 200-ról lenne szó. Most a megvalósítás előkészítési folyamata zajlik, amelynek keretében megvizsgálják például, hogy mennyi forrás szükséges a gyártáshoz, vagy hogy hány új munkahelyet teremt.
- Itt nincs közbeszerzési kötelezettség?
- Mivel saját gyártásban készülő, saját járművekről van szó, ezért nem kell közbeszerzés.
- Új járművek a Volán-társaságoknál is elkélnének, a Közép-Magyarországot kiszolgáló Volánbuszt leszámítva nem volt náluk nagy buszbeszerzés az utóbbi három évben. Most már megvárják a társaságok régiós összevonásának év végi befejezését?
- A regionális összeolvadással párhuzamosan folyik az előkészítése annak, hogy nagyobb számú buszbeszerzést indítsunk. De azért a Volán társaságok már most is szereznek be buszokat, a Dél-Alföldi Volán például 32 darab Rába-Volvót. Ezt egyedileg engedélyeztük. Van egy olyan szakmai elképzelés, hogy legalább 10 év alá kell vinni a buszok átlagéletkorát. Jelenleg nagyon elöregedett a buszpark, számításaink szerint évente legalább 300-400 darab beszerzése lenne indokolt. Ennek egy nagyon komoly feltétele van, a finanszírozás. Uniós forrást sajnos csak nulla emissziós kibocsátású járművekhez lehet igénybe venni. Az MFB-nél viszont még mindig lehívható annak a 150 milliárdos hitelkeretnek a megmaradt része, amelyet kifejezetten erre a célra hoztak létre. Az MFB-hitelnek viszont feltétele egy olyan üzleti modell, ami biztosítja a Volánok finanszírozását. Ez mindig függ az állami költségtérítéstől, a menetrendtől és a jegyáraktól - ez utóbbiakat viszont semmiképpen sem szeretnénk emelni.