Ömlik a tőke a fuvar-megosztásra alapozó cégekbe, feladva a leckét a taxi-társaságoknak. A kihívók útját világszerte tüntetések kísérik.
A közösségi fogyasztás egyik legnépszerűbb területe a személyszállítás, legalábbis az itt működő cégek számát tekintve biztosan. Az egyelőre csak az Egyesült Államok területén elérhető Lyft tulajdonképpen egy mobilalkalmazás, amely összeköti a gépkocsi-tulajdonosokat azokkal, akiknek fuvarra van szükségük.
Budapestre jönnekA cég legnagyobb riválisát, az Ubert 2009-ben alapították, ma 36 ország több mint 130 városában elérhető. A cég félévente megduplázza árbevételét. A tavalyi forgalma 200 millió dollár volt, értékét minimum 18 milliárdra becsülik, ezzel a legértékesebb fuvarmegosztó vállalkozás a világon.
Az Uber következő célpontja Budapest, az alkalmazottak toborzása már el is kezdődött, ami természetesen borzolja a magyar taxisok idegeit. Ráadásul nem az egyetlen új versenyző lesz: a német alapítású, hasonló módon működő WunderCar már be is jelentette szolgáltatása indulását, és folyamatosan toborozza a sofőröket.
Mint a zeneripar
Nyugat-Európa számos nagyvárosában tüntettek a taxisok az Uber ellen. Eddig igazán átütő sikert nem tudtak elérni a régi rendszer védelmezői. Egyebek mellett Brüsszelben és Berlinben betiltották az Uber működését, de egyelőre nem látszik, hogy ennek sikerül-e érvényt szerezni.
Az előzmények ellenére a budapesti taxisok magabiztosak, vagy legalábbis annak mutatják magukat. De ha mégis rázúdulhatnak ezek a cégek a hazai taxis piacra, akkor azt alapjaiban alakítják át, és éppúgy nem lenne visszaút a régi modellhez, mint ahogy a zeneiparban sem volt az internetes letöltések kezdete után.
A témáról részletesen olvashat a Figyelő hetilap július 31-én megjelent, idei 31. lapszámában.