Tőzsdei MLM-cég
A hatalmas küzdelem tárgya egy amerikai tőzsdei szinten nem is különösebben nagy vállalat, a Herbalife. A vállalat már 34 éve létezik, a részvényeit pedig 1986 óta forgalmazzák a Nasdaq-on. Mégis, csak az utóbbi két évben került a hedge fund guruk érdeklődésének a középpontjába. A cég étrend-kiegészítőket és kozmetikai termékeket gyárt, ez önmagában még nem lenne ok arra, hogy pár ágazati elemző kivételével felfigyeljenek rá. Az érdekesség az értékesítési modellben van, amely a személyes eladásban, és a hazánkban is régóta ismert Multi Level Marketing (MLM) modellben hisz. Természetesen nem ez az egyetlen vállalat, amely hasonló módon adja el termékeit, de egyike a legnagyobbaknak, csak az Amway mögött álló Alticor és az Avon előzi meg az árbevételét tekintve.
Az előbbit azonban nem jegyzik a tőzsdén, az utóbbi pedig évek óta mélyrepülésben van, és jelenlegi árfolyama is a sokéves mélypont környékén van, amit utoljára a nagy pénzügyi válság legsötétebb óráiban látott.
Így talán nem is csoda, hogy éppen a Herbalife lett az egyik legnagyobb hangú hedge fund guru célpontja. Bill Ackman a nagybefektetők azon típusába tartozik, amelyet az úgynevezett activist investor kategóriába sorolhatunk. Ők nem csupán részvényeket vásárolnak egy-egy társaságban, hanem meghatározó részesedésre törekednek, hogy aztán aktívan bele is szóljanak a menedzsment döntéseibe, természetesen a saját profitjuk maximalizálása érdekében. Ackman azonban a Herbalife esetén egészen újszerű taktikát alkalmazott. Nem részvényeket vásárolt, hanem éppen ellenkezőleg: azokat kölcsönkérte intézményi befektetőktől, majd eladta őket a piacon. Ezt hívják short ügyletnek, és nyereség akkor keletkezik rajta, ha az árfolyam az eladási szinthez képest érdemi mértékben esik. A hedge fund vezér azonban ezt sem kívánta a véletlenre bízni, és a nyilvánosság előtt nyílt támadást intézett a Herbalife ellen. Prezentációkat tartott, a sajtóban nyilatkozott, önálló weboldalt indított, ahol az érveit vaskos elemzésekkel igyekezett alátámasztani. A vád a Herbalife ellen az volt, hogy a cég egy szofisztikált és komplex módon felépített piramisjátékot üzemeltet, amely elkerülhetetlenül össze fog omlani, leradírozva a most meglévő, vélt vagy valós részvényesi tőkét.
A nem mindennapi történet folytatása a Figyelő hetilap 2014/32. számában.