Gigászok küzdelme

Herbalife
Brückner Gergely
2014-08-10 17:00
Két dollármilliárdos hedge fund guru próbál pénzt keresni a Herbalife, MLM-rendszerben értékesített amerikai étrend-kiegészítőkkel. Bill Ackman a cég vesztére tör, Carl Icahn pedig a sikerben bízik. Nem akármilyen háború alakult ki ebből.
A legtöbb hedge fund kínosan ügyel arra, hogy minél ritkábban szerepeljen a médiában, és ha mégis, akkor a lehető legkevesebb információt kelljen megosztania magáról. Gyakran még az alapítók, vezetők kiléte is kérdés marad, vagy ha a nevük ismertté is válik, jószerével semmi többet sem tudunk meg róluk. Az utóbbi hónapok azonban egy olyan érdekes, milliárdosok közti kardcsörtét hoztak magukkal, amelyben a legismertebb befektetők és spekulánsok a nyilvánosság szinte minden eszközét megragadják, hogy igazukat bizonyítsák. Mindezt persze azért, hogy minél több pénzt keressenek. A viszály oka azonban az, hogy a lövészárok ellentétes oldalán helyezkednek el, és csak az egyik fél nyerhet.

Tőzsdei MLM-cég
A hatalmas küzdelem tárgya egy amerikai tőzsdei szinten nem is különösebben nagy vállalat, a Herbalife. A vállalat már 34 éve létezik, a részvényeit pedig 1986 óta forgalmazzák a Nasdaq-on. Mégis, csak az utóbbi két évben került a hedge fund guruk érdeklődésének a középpontjába. A cég étrend-kiegészítőket és kozmetikai termékeket gyárt, ez önmagában még nem lenne ok arra, hogy pár ágazati elemző kivételével felfigyeljenek rá. Az érdekesség az értékesítési modellben van, amely a személyes eladásban, és a hazánkban is régóta ismert Multi Level Marketing (MLM) modellben hisz. Természetesen nem ez az egyetlen vállalat, amely hasonló módon adja el termékeit, de egyike a legnagyobbaknak, csak az Amway mögött álló Alticor és az Avon előzi meg az árbevételét tekintve.


Az előbbit azonban nem jegyzik a tőzsdén, az utóbbi pedig évek óta mélyrepülésben van, és jelenlegi árfolyama is a sokéves mélypont környékén van, amit utoljára a nagy pénzügyi válság legsötétebb óráiban látott.
Így talán nem is csoda, hogy éppen a Herbalife lett az egyik legnagyobb hangú hedge fund guru célpontja. Bill Ackman a nagybefektetők azon típusába tartozik, amelyet az úgynevezett activist investor kategóriába sorolhatunk. Ők nem csupán részvényeket vásárolnak egy-egy társaságban, hanem meghatározó részesedésre törekednek, hogy aztán aktívan bele is szóljanak a menedzsment döntéseibe, természetesen a saját profitjuk maximalizálása érdekében. Ackman azonban a Herbalife esetén egészen újszerű taktikát alkalmazott. Nem részvényeket vásárolt, hanem éppen ellenkezőleg: azokat kölcsönkérte intézményi befektetőktől, majd eladta őket a piacon. Ezt hívják short ügyletnek, és nyereség akkor keletkezik rajta, ha az árfolyam az eladási szinthez képest érdemi mértékben esik. A hedge fund vezér azonban ezt sem kívánta a véletlenre bízni, és a nyilvánosság előtt nyílt támadást intézett a Herbalife ellen. Prezentációkat tartott, a sajtóban nyilatkozott, önálló weboldalt indított, ahol az érveit vaskos elemzésekkel igyekezett alátámasztani. A vád a Herbalife ellen az volt, hogy a cég egy szofisztikált és komplex módon felépített piramisjátékot üzemeltet, amely elkerülhetetlenül össze fog omlani, leradírozva a most meglévő, vélt vagy valós részvényesi tőkét.

A nem mindennapi történet folytatása a Figyelő hetilap 2014/32. számában.