Forintosított gondolatok - Hullámtörő láncok

Szirmai S. Péter
2014-08-17 15:00
A kereskedelemben eddig szinte csak az euróban vásárló kis webáruházak beszerzőit bosszantotta a forintgyengülés. A nagyobb kereskedelmi cégek készletei annál lassabban forognak, hogy egy átmeneti forintgyengülés érdemi hatással lenne a beszerzési - és ezen keresztül az értékesítési - áraikra. Természetesen ha tartósan alulteljesítene a forint, az már az élelmiszereket és a tartós fogyasztási cikkeket, az autókat is megdrágíthatja - állították a lapunk által megkeresett kiskereskedelmi cégek. A kis webáruházak azonban már most sincsenek könnyű helyzetben, ezek legfeljebb minimális raktárkészletet tartanak, szinte mindent azonnali árakon szereznek be, így az árfolyam változását rögtön megérzik.
Azért a nagyok is megérzik a kurzus ingadozását. A Media Markt Saturn Holding ugyan eleve zömmel forintban számol el a magyarországi leányvállalattal rendelkező nagy márka-importőrökkel, gyártókkal - például a Samsunggal és az Electroluxszal -, de a forintgyengülés így is érzékenyen érinti. A bérbeadók ugyanis euróban határozzák meg az áruház- és irodabérleti díjat. Így, ha egy hónap múlva mondjuk 330 forint körül lesz az euró, az már a cégnél is jelentkezne.

Az autóvásárlást fontolgatóknak lehet, hogy érdemes mielőbb nyélbe ütniük az üzletet a márkakereskedővel. Például a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft. az előző időszak árfolyamváltozásai alapján negyedévente módosítja a modellek listaárát. Így szeptembertől a következő három hónapra várhatóan drágábbak lesznek az autói a gyenge forint miatt. Kérdés, mekkora áremelésnél látja még biztosítottnak a hazai eladások kedvező tendenciájának fennmaradását. Az első hét hónapban ugyanis 27 százalékkal több új személygépkocsit értékesített a Ford, ami némileg felülmúlja a piaci átlagot. A kishaszonjárművekből pedig másfélszer annyit adott el a márka, mint a bázis időszakban.

A Magyar Suzuki Zrt. euróalapú költségvetéssel számol a belföldi piacon is, így az árak elvileg a devizapiaci mozgásokkal együtt változnak. Ám csak akkor emel a Suzuki a forintban megadott fogyasztói árakon, „ha rákényszerül". Ez azonban állítólag nem a napi árfolyamváltozásokon múlik. Az éves terveken sem kellett emiatt változtatni, az idén 155-160 ezer kocsi gyártása, és 5 ezer belföldi értékesítése a cél.

 

További részletekért lapozza fel a Figyelő hetilap 2014/33. számát.