Túléli a Yahoo! az Alibaba kibocsátást?
2014-08-23 12:00
A főként keresőhirdetésekből élő cégnél egyelőre a Google-től igazolt Marissa Mayer sem tudta megfordítani a negatív folyamatokat. A startupfelvásárlási versenybe tavaly beszálltak ugyan a Tumblr közösségi oldal megvételével, de ez egyelőre csak marketingelőnyt hozott.
Bár az elsőkből nem lesznek mindig utolsók, valami ilyesmi történt az internet hajnalán messze piacvezető kereső és webes megaszolgáltató Yahoo!-val. Hosszú évek óta éppúgy a felső ligában maradásért küzd, akár az elektronikában a japán Sony és Panasonic vagy a telefonpiacon a finn Nokia (amely önálló cégként el is vesztette ezt a harcot). Az egykori Google-szóvivő és -vezető, a 39 éves Marissa Mayer a kinevezése óta eltelt két hosszú évben sem tudott csodát tenni a Yahoo! élén. Mindeddig nem volt képes megállítani a 12 200 embert foglalkoztató, tavaly is még közel 4,7 milliárd dolláros (mintegy 1100 milliárd forintos) árbevételű internetes mamutvállalat piacvesztését és profitjának csökkenését.
Persze azért még a legnagyobbak közé számít a Yahoo!, ám pár hete ismét nagy csalódást okozott a Wall Streeten, amikor 24 százalékkal csökkenő online hirdetési bevételről adott számot a második negyedévben. Ráadásul közben az egyik fő mutató, az üzemi eredmény 72 százalékkal (!) esett az egy esztendővel korábbihoz képest. Ezt még talán el is fogadnák a befektetők az erős versenyben, de ezzel párhuzamosan - dacára az általa kínált jó áraknak - a Yahoo! piaci részesedése is egyre csökken, kulcsmutatói pedig évről évre romlanak. Az árfolyam ugyan az elmúlt két évben szépen alakult, de elemzők szerint ez elsősorban a társaság 24 százalékos Alibaba-részesedésének, illetve kisebbrészt az olyan felvásárlásoknak szól, mint a tavalyi Tumblr-ügylet (Jó pénzért blogoltak - Figyelő, 2013/22. szám).
Ronald Josey, a neves JPMorgan Securities elemzője a Reutersnek a minap nyilatkozva meg is jegyezte: „Jó dolog olyan részvényt tartani, ami egy olyan gyorsan növekvő vállalatban tart részesedést, mint az Alibaba, ám ez csak egy dolog."
A teljes elemzést megtalálja a Figyelő 2014/34-ik számában most csütörtöktől, vagy előfizetőként online is elolvashatja a Juhujj,de nagy a baj! cím alatt.