Lajos már ki van fizetve

BELHARC A JOBBOLDALON
Brückner Gergely
2014-08-21 07:00
Az állami, kormányzatközeli hirdetési piac listaáron úgy évente 30 milliárd forint, ténylegesen talán a fele-harmada. Így is sok üzlet van benne, hiszen jól keres, aki a reklámokat elkészíti (a kreatívok), aki befoglalja (a médiaügynökségek), és sok pénzt kap az is, ahol ezek sűrűsödnek (tévék, rádiók, újságok, portálok, plakátcégek). A pontos adatokat lásd a Kantar Mediatól kapott táblázatainkban!
Kik a fő játékosok? Sokat költ a Magyar Nemzeti Bank (Növekedési hitelprogram), az Államadósság-kezelő Központ (lakossági állampapírok), a Magyar Turizmus Zrt., a Szerencsejáték Zrt., az Agrármarketing Centrum, a Magyar Posta, illetve a Miniszterelnöki Hivatal (fejlesztési kommunikáció). A közvetítésben segédkezők közül kiemelkedik az I.M.G. Inter Media Group Kft. (IMG), a Bell & Partners, a Vivaki Hungary, a HG360 és a Young & Partners. Végül vannak a felületek, ahol sok-sok magánszereplő is felbukkan, de mindenképpen kiemelendő a kormányközeli világ, a TV2, az ingyenes Metropol, a Publimont-plakátok, a Class FM, a Magyar Nemzet és még sokan mások. Ebben a világban négy év látszólagos béke és határozott irányítottság után most felborult a status quo, különböző, kívülről nem is mindig azonosítható csapatok estek egymásnak.

A fáma szerint a legfelső politikai körökben is visszatetszést keltett, hogy 2013-ban rengeteg pénzt vett ki a jobboldalhoz köthető üzleti hátország a médiacégekből. A Kreatív számolt be arról, hogy 2013-ban Simicska Lajos, Nyerges Zsolt, Fonyó Károly és Liszkay Gábor jobboldali médiaköre az érdekeltségeibe tartozó cégcsoportból 8,2 milliárd forint osztalékot vett ki. A Figyelő úgy tudja, hogy azért ekkora cashről nincs szó, mert keresztérdekeltségek vannak, és a nettó osztalék csak a fenti összeg fele, de azért így is jelentős az összeg. Sokat hozott a Publimont közterületi reklámcég, a Class FM kereskedelmi rádió, de jól muzsikált a többek között a Szerencsejáték Zrt.-nek reklámfilmeket gyártó, sorsolásokat közvetítő Hung-Ister, valamint a SonitusMedia, amely a Simicska-világ médiáinak közös sales house-a.


Amikor ezeket a számokat látták a vezető fideszes politikusok, állítólag elhangzott: „A Lajos már tényleg ki van fizetve." Ha pedig a politika bele szeretne nyúlni ebbe a világba, akkor időről időre felmerül a Nemzeti Kommunikációs Ügynökség, vagyis az állami foglalócég létrehozása, a magánügynökségek bevételi forrásainak, a bónuszoknak a kiiktatása, míg a másik oldalon a „kormánybarát" médiumok közös sales house-a, vagyis felületértékesítő vállalkozása. Ez maga az iparág, de közben két hónapja azt találgatja az ország, hogy mi van a konfliktusok mögött, milyen mélységű a csata, a korábban felbonthatatlannak tűnő barátságon belül valóban pofozza-e egymást Orbán Viktor miniszterelnök és Simicska Lajos, a legerősebb gazdasági háttérember. A média ennek a sztorinak az egyik legizgalmasabb terepe.

A Figyelő e heti címlaptörténetében annak járt utána, hogy ki mentorálhatja az állami költségeket összefogni hívatott Nemzeti Kommunikációs Ügynökséget.