Évente 85 kilogramm papírhulladékot termelünk fejenként

válassz
2014-09-09 14:57
Magyarországon fejenként nagyjából 85 kilogrammnyi a „papírlábnyomunk", vagyis átlagosan ennyi papírt használunk el évente. Ennek jelentős részét a napi vásárlásainkból adódó csomagolóanyag mennyisége teszi ki. Csak az Auchan magyarországi áruházainak polcairól egy évben 40-50 millió darab italos kartondobozba csomagolt terméket vásárolnak. A Tetra Pak és az Auchan Magyarország Kft. szeptember 5-én közös, egy hónapig tartó, környezettudatos döntésre ösztönző játéksorozatot indít, azzal a céllal, hogy felhívja a lakosság figyelmét a csomagoláson elhelyezett FSC logóra és annak jelentésére.
Másfélszer annyi papírt fogyasztunk, mint a világátlag
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) korábbi adatai szerint a világon fejenként 56 kg papírt használunk el évente, Magyarországon pedig ez a szám 85 kg/fő. Ezzel szemben, míg Ukrajnában mindössze 30 kg, az Egyesült Államokban 229 kg/fő, Németországban pedig már 242 kg. Ezért van a környezetvédelem területén óriási szerepe a gyártói felelősségnek, hiszen az nem az újrahasznosítással, hanem az alapanyagok felelős megválasztásával kezdődik.

A Tetra Pak saját területén, a csomagolóanyag gyártásban az erdők felelőtlen kezelésének megakadályozása érdekében 2007 óta működik együtt az FSC® (Forest Stewardship Council®, vagyis Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsa) nemzetközi szervezettel, 2013 óta pedig magyarországi ügyfelei számára is elérhetővé tette a Felelős Erdőgazdálkodás Tanácsának tanúsítását viselő csomagolást. Az FSC emblémája arról tanúskodik, hogy a gyártó és a termelési lánc minden szereplője felelősen gondolkodik, emellett pedig a fogyasztókat segíti a környezettudatos választásban.

Fontos a környezetvédelem, de nem tudjuk, mivel tehetünk érte
A GfK Piackutató Intézet 2013 decemberében, a Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából országos, reprezentatív felmérést készített arról, mennyire fontos a magyar lakosságnak, hogy vásárlás során környezetbarát csomagolásban kapható élelmiszert válasszon. A felmérésből kiderül, hogy hiába helyezik el a gyártók a termékeken a tudatos döntést segítő FSC védjegyet, mi, magyarok nem ismerjük azt.

„A felmérés szerint a lakosság 91,2% nem tudja, hogy mit jelent az FSC logója, ugyanakkor saját bevallásuk szerint előnyben részesítenék azokat az élelmiszer csomagolóanyagokat, amelyekről tudják, hogy kevésbé terhelik a környezetet" - mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak Hungária Zrt. marketing vezetője. „Magyarországon egyre több tejes és gyümölcsleves dobozon jelenik meg az FSC emblémája: Azzal, hogy bemutatjuk, milyen fontos jelentést is hordoz ez a jelzés, szeretnénk segítséget nyújtani a környezettudatos vásárlóknak" - tette hozzá.

A cél a tudatosság növelése
A környezettudatos gondolkodás népszerűsítésére és előmozdítására fogott össze a két vállalat, hogy egy hónapon keresztül, 2014. szeptember 5. és október 10. között mind a 19 Auchan áruházban kiemelt helyen találkozhassanak a vásárlók a felelős erdőgazdálkodás védjegyét viselő italoskartonokkal.