Pénzköltés vagy fejlesztés?

Kállay László
2014-09-18 06:07
A gazdaságpolitika egyik alapkérdése, hogy milyen eszközök alkalmazásával lehet a leginkább javítani a vállalatok teljesítményét.
A nemzetközi szakmai konszenzus a jogi-szabályozási és gazdasági környezet szerepét tekinti döntőnek, a közvetlen fejlesztési eszközöknek kiegészítő hatást tulajdonít. Az Európai Unió versenyszabályozása általánosan tiltja a vállalatok állami támogatását, csak speciális, indokolt esetekben engedi meg annak alkalmazását. A hazai gazdaságpolitika az elmúlt 14 évben az ajánlásoktól és a nemzetközi trendektől eltérően kiemelkedően sokat fordított cégek közvetlen állami szubvencionálására.
Magyarország 2000 és 2011 között a GDP 1,25 százalékát költötte erre az ipari és kereskedelmi szektorban, miközben az unió átlaga 0,46 százalék volt. Vagyis ebben az időszakban évente a GDP 0,8 százalékának megfelelő összeggel (1. ábra), jóval több mint 200 milliárd forinttal többet fordítottunk közvetlen gazdaságfejlesztésre, mint az EU-s középérték. Az így számított többletkiadás 2000 óta meghaladja a 3000 milliárd forintot.
AMI A CSÖVÖN KIFÉR
Az Európai Unió versenyszabályozása szerint állami támogatásnak minősül minden olyan közvetlen vagy közvetett juttatás (függetlenül attól, hogy az központi kormányzattól, regionális hatóságoktól, önkormányzattól vagy az EU-tól származik), amelyet vállalatok kapnak vagy azok valamilyen csoportja, tehát nem általánosan elérhető minden cég számára. A cikkben közölt adatok nem tartalmazzák a válságkezelési, a vasúti ágazatnak és a mezőgazdaságnak nyújtott támogatásokat, mert ezek valamilyen szempontból speciális kategóriát képeznek.

A hazai gyakorlatban a nagyvállalatok elsősorban egyedi döntések, míg a kis- és közepes vállalkozások pályázat útján nyerik el a támogatásokat, az adókedvezmények döntő többségét a nagyvállalatok kapják. A cégek állami támogatása még az unióba való belépés előtt, az első Széchenyi-terv idején nőtt meg. Azóta a haza...

A cikk további része csak Figyelő-előfizetők számára érhető el, vagy olvassa el a teljes cikket a Figyelő 2014/38 számában.
Olvasáshoz kérjük, adja meg előfizetési azonosítóját.
Kérjük, olvassa a szabadon felhasználható cikkeinket!