Vállalkozni jó!?

Halaska Gábor
2014-09-24 15:43
Tizennégy legendás, ismert és feltörekvő magyar vállalkozó
sikertörténetét mutatja be az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) ma megjelent interjúkötete. A
kötet, mely a „Vállalkozni jó!" címet kapta, bemutatja azt a pozitív gondolatiságot és hozzáállást, ami a
legsikeresebb vállalkozókat („entrepreneur-ök") hozzásegítette, hogy garázscégekből jelentős sikerű
vállalatokká nőhessenek.

Közel ötven önkéntes két éves munkájának eredménye és célja a vállalkozói kedv felpezsdítése, illetve legjobb gyakorlatok, etikusan felépülő vállalatok bemutatása. Az ingyenes kötetben csak tizennégy történet kapott helyet, de mellettük még számos magyar vállalkozóra lehetünk büszkék, és ez a szám napról napra nő!

Az oktatási célra is ajánlott és ingyenesen letölthető kötetben rendhagyó és személyes interjúk készültek a ComGenex, az Evopro, a Fathom Technology, a Fornetti, a GRAPHISOFT, az IndexTools, a Masterplast, az NNG, a Prezi, a ProfiPower, a StockFresh, a Ustream, a Wizz Air és a Ziegler alapítóival.





A kiadványból megtudhatjuk, mi a „kék óceán stratégia", miért jó a „hustling" típusú nyomulás, megérthetjük a csapatmunka és az összefogás jelentőségét. Olvashatunk arról, hogy általában érdemesebb tőkét befogadni, és gyorsan növekedni, mint a kontrollhoz mindenáron ragaszkodni. Megtanulhatjuk, hogy engedni kell kibontakozni a munkavállalóinkat, és az sem őrültség, ha erős versenytársakra vágyunk. Kiderül, hogy a multiknál töltött évek kifejezetten hasznosak is lehetnek a vállalkozásindítás szempontjából. Arra is fény derül, hogy az illúziókat félre kell tenni: a vállalkozás verítékes műfaj, áldozatokkal jár! Pesszimistán ne is próbálkozzanak: néha fejest kell ugrani az ismeretlenbe! Viszont jó hír, hogy az induláshoz nem feltétlenül kell pénz: kereskedőként nagyra lehet nőni egy jó beszállítói megállapodással is.





De a legfontosabb üzenet egészen bizonyosan az, hogy merni kell előre menni, és adott esetben hibázni is! Mindig van következő esély és a hibáinkon keresztül mindig érettebbé és tapasztaltabbá válunk. Aki nem mer hibázni, az nem fog fejlődni, és egyről a kettőre jutni. (részletek a könyv Bevezetőjéből) A hivatalos könyvbemutatóra az Amerikai Kereskedelmi Kamara, az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövetsége, a Budapesti Corvinus Egyetem, a CEU Business School és a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület által 2014. szeptember 24-én szervezett Harmadik Vállalkozói Csúcson került sor több mint 400 vendég előtt, a Budapesti Corvinus Egyetem előadó termében és az online közvetítés jóvoltából többek közt a Pécsi Tudományegyetemen.

Az egész napos esemény célja az volt, hogy hazai és nemzetközi szakértők és sikeres vállalkozók bevonásával sokoldalúan bemutassa a magyar fiataloknak azokat a legjobb gyakorlatokat, amelyekkel sikeres vállalkozásokat indíthatnak, majd nemzetközileg is elismert, versenyképes vállalkozásokká bővíthetnek. Az átgondolt, tudatos és felelős vállalkozásindítás és -irányítás kérdéseiről számos ismert magyar és külföldi vállalkozó, befektető és tanácsadó beszélt.

A rendezvény kiemelt előadója volt az amerikai Robert Mitchell, aki az Egyesült Államokban nagy sikerrel alkalmazott új tőkebevonási forma, a „crowdfunding", azaz közösségi finanszírozás szakértőjeként osztotta meg tapasztalatait az érdeklődőkkel. A fiatal vállalkozók mellett a rendezvényen több hazai egyetem professzorai és diákjai is részt vettek.

Czirják László, az iEurope Group társalapítója, az AmCham Társaságirányítási és Átláthatósági Bizottságának elnöke kiemelte, hogy a kiadványt és az eseményt azért kezdeményezték, mert „a sikeres vállalkozókból (entrepreneur) sugárzik a pozitív energia, és ezt szerettük volna átadni minél többeknek. A mai kiélezett gazdasági versenyben, a vállalkozások minden egészségesen működő gazdaságban kulcsszerepet játszanak. Az új, sikeres és feltörekvő vállalkozások nagyszámú új munkahelyet teremtenek. Magyarországnak szüksége van arra, hogy több új hasonló sikertörténet szülessen." Az AmCham bizottsági elnöke úgy látja, hogy az országban további komoly lehetőségek rejlenek a start-up szcéna fejlesztésére és bővítésére, és ehhez fontos fejleszteni a pozitív hozzáállást és gondolkodást.  A magyarországi Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) Vállalatirányítási és Átláthatósági Bizottsága évek óta számos programot működtet, amely igyekszik elősegíteni az ország versenyképességének javulását, és lehetővé tenni a szektorok és generációk közötti tudástranszfert.