Az Apple szemétbe küldi a kártyákat

Halaska Gábor
2014-10-03 16:43
A bankkártyák jövője: az új, egyelőre csak Amerikában elérhető Apple Pay mobil-telefonos kártyarendszer villámgyorsan tarolhat - állítja cikkünk szerzője, Báti Márton, aki a régió egyik meghatározó fizetési szakértő cégének, a B-Payment Zrt.-nek a vezérigazgatója.
Az Apple a számítástechnika, a zeneipar és a mobiltelefónia átalakítása után a fizetési piacok megreformálását tűzte zászlajára a napokban bejelentett Apple Pay (Ha iphone-os vagy, fizess! - Figyelő, 2014/38. szám) révén. Új, 6-os iPhone-unk vagy Apple Watch okosóránk segítségével berögzítve érintésmentes fizetési eszközként használhatjuk okostelefonunkat vagy óránkat a bolti POS-terminálokon.

Szakmai berkekben lassan tíz éve tart a vita a mobilszolgáltatók és a bankok között arról, hogy kinek is a hitbizománya a telefonnal való fizetés. Értsd: ki keres rajta többet. Előbbiek szerint ez az ő területük - ilyen alapon működik a mobilos parkolás -, míg a hitelintézetek azt mondják, hogy ehhez ők értenek igazán, ők állnak közvetlen kapcsolatban a kereskedőkkel. Ebben a vitában fontos mérföldkő az Apple Pay, amely egyelőre csak Észak-Amerikában érhető el.
Mielőtt az Apple új megoldását elemeznénk, érdemes megvizsgálni, miért kell nekünk telefonos fizetés, és mi szükséges ahhoz, hogy sikeres legyen egy megoldás.

Miért jobb okostelefonon fizetni, mint kártyával?


Interaktivitás
A plasztiklapos fizetés unalmas, egyirányú tevékenység. Egy mobilos alkalmazással ez interaktívvá tehető, könnyen kapcsolható hozzá hűség- vagy kedvezményprogram. Azonnali visszajelzés adható a költésről, egyenlegről (a világon nem mindenütt elterjedt az SMS-visszaigazolás).

Népszerűség
Egyre több fiatalnak van okostelefonja, míg a nekik szóló kártyás programok nem a legsikeresebb banki termékek.

Csalók elleni védelem
Több kutatás szerint a legtöbb ember 10 percen belül észreveszi, ha hiányzik a mobilja, míg a plasztiklap esetében ez órákba is beletelhet. Ez nagyban növeli annak az esélyét, hogy megakadályozzuk a visszaéléseket, hiszen lényegesen kevesebb idő telik el a lopás és a kártya letiltása között, és a telefonunkra általában jobban is vigyázunk.

Kényelem
A mobil mindig a kezünk ügyében van, míg a kártya a tárcánk, a táskánk mélyén.

Mi kell egy sikeres megoldáshoz?
Könnyű kezelhetőség
A legtöbb eddig ismert telefonos megoldás bonyolult, szolgáltatói regisztrációhoz kötött (sok esetben még magát a SIM kártyát is cserélni kellett a telekommunikációs cég ügyfélszolgálati pontjain), lassú megoldás volt, a fizetéshez egy alkalmazást kellett futtatni, jellemzően külön bejelentkezést követően. Az Apple Pay ezeket szükségtelenné teszi.

Biztonság
A bankkártyák esetében a plasztiklapokba épített chip és PIN kód közös használata nagyon magas szintű biztonságot jelent. Normál körülmények között (POS-terminálos használatkor) szinte lehetetlen ezzel visszaélni. Az eddig ismert mobilos megoldások esetében nem vagy nagyon bonyolult módon volt csak lehetőség a PIN kód megadására, ez nagymértékben rontotta a vásárlói élményt.

Széles körű felhasználhatóság
Magyarországon mintegy százezer helyen lehet bankkártyával fizetni. Az eddig ismert mobilos alkalmazások ennek a töredékét sem tudták felmutatni, hiszen nem a már megszokott (POS-terminálos) infra-struktúrára épülnek, hanem attól függetlenül akarnak működni.

Milyen az Apple rendszere?
A cég megoldása megfelel a fenti fontos kritériumoknak. Az Apple nem új szereplő a fizetési piacon, hiszen az iTunes alkalmazásboltjában több mint 500 (!) millió felhasználó kártyaadataival rendelkezik. Várható volt, hogy az univerzális fizetési megoldásában ezt fel is használja.

A cikk további részei előfizetőknek érhető el, vagy a Figyelő 2014/40-ik lapszámában olvasható csütörtöktől.