Két felüljáró épül Budapesten

VARGA ZSOLT
2014-10-08 09:28
Egy új út és két vasúti felüljáró épül Budapesten uniós forrásból. Nem a közúti közlekedés fejlesztése a cél: valójában vasúti beruházás „mellékterméke" mindhárom.
A most újjáépülő esztergomi vasútvonal jóvoltából újul meg Óbuda északi részének közúti közlekedése. Már épül a Pomázi úti felüljáró, így a közúti forgalom a vasútvonal felett lesz átvezetve - közölte a Figyelő Online-nal Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. Ennek köszönhetően csúcsforgalom idején is megszűnnek a közúti közlekedési dugók Óbuda vasútállomás közelében.

Az ütemterv szerint a felüljárót jövő tavasszal adják át a forgalomnak. Ettől a felüljárótól alig két kilométerre egy másik felüljáró is épül, mégpedig Üröm megállóhely mellett: az új nyomvonalú 10-es út vezet majd át az esztergomi vasútvonal fölött, közel a főváros határához. Ez a hozzá tartozó úttal együtt várhatóan 2015 őszére készül el.

A 10-es út mintegy két kilométeres új szakasza az Ürömi úti csomópont és a budapesti Kocsis Sándor utca között épül ki, s tehermentesíti a Külső Bécsi utat a hatalmas átmenő forgalomtól. Igaz, csak 2X1 sávos lesz, ami kevésnek tűnik, de ezt Loppert Dániel azzal magyarázza: „Az unió nem támogat olyan vasúti fejlesztést, amely párhuzamos közlekedésre alkalmas közúti beruházást takar." Magyarán a két építendő felüljáró és a 10-es út új nyomvonala véletlenül sem helyettesítheti, hanem csak kiegészítheti a megújítandó esztergomi vasútvonalat. Ugyanennek a közúti, pontosabban vasúti beruházásnak a keretében a vasútvonal mellett futó Aranyvölgyi utcát is felújítják. A most zajló közbeszerzési eljárás lezárása után lehet csak megmondani, mi lesz a kivitelezés ára.

Egyelőre csak az Óbuda vasútállomásig tart majd a közúti rekonstrukció. Onnan keletre, a Szentendrei útig nem folytatódik. Holott négy éve még azt nyilatkozták, az esztergomi vasútvonal teljes óbudai szakasza mellett új út építenének, a HÉV sínek fölött is felüljárót emelnének, ami közvetlen összeköttetést biztosíthatna a később megépítendő Aquincum hídhoz. Loppert Dániel elismerte, hogy a NIF Zrt. valóban részt vett az úgynevezett aquincumi út előkészítésében és engedélyeztetési eljárásában, de azóta kiszállt belőle, s a főváros vette át a további tervezési feladatot. Arra nem szolgált magyarázattal, miért változott a munkamegosztás. Mindenesetre meglepő, hogy miközben az állam egyre több feladatot vesz át a fővárostól, ezt a nagyberuházást éppen lepasszolta.

Budapest határában ugyan 2x1 sávon fut majd a forgalom a 10-es út jövő őszre elkészülő új nyomvonalán, a folytatás remélhetőleg már 2x2 sávos lesz. Az ürömi körforgalomtól Kesztölcig épülne meg az M10-es első szakasza. A településeken áthaladó 10-es út kiváltását már régóta tervezi a közlekedési kormányzat, de ez a beruházás a zöldek tiltakozásán már többször elakadt. Ma már környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik az M10-es, csak a pénzügyi forrást kell megtalálni - tudatta a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. Ha azt is megtalálják, legkorábban 2018-ban kezdődhet az M10-es első szakaszának építése.