Már a feltöltött fotókat is elemzik!

M. SZABÓ DÁNIEL
2014-10-10 15:52
A mesterséges intelligenciát használó Jetpac úgy elemzi a feltöltött fotókat, hogy azt a titkosszolgálatok is megirigyelhetnék.
Az Egyesült Államokban rohamosan terjednek az úgynevezett deep learning (nem túl frappáns fordításban: mély tanulás) módszerét használó innovatív számítógépes programok. Ezek az elkövetkező években a technológia meghatározó irányát adhatják, megreformálva ezzel a vezető nélküli autóktól kezdve a big datáig szinte az egész informatikai palettát. Lassan ugyanis vége annak a korszaknak, amikor fogyasztói értékeléseket kell hosszasan nyálaznunk, hogy megtaláljuk a hozzánk illő tökéletes éttermet.

TÖRÖK BAJUSZOK
A közeljövőben gyorsabb és precízebb ajánlásokat kaphatunk számítógépektől, ráadásul nem is akárhogyan. A Jetpac City Guide alkalmazás több százmillió Instagram-fotót vett nagyító alá, hogy kategorizálja és minősítse a helyi vendéglőket a lehető legaprólékosabb étteremajánlások, javaslatok érdekében. Az elemző alkalmazás az emberek által az adott helyen készültként megjelölve feltöltött fotókon a leheletnyi részleteket is figyeli, például a mosolyok számát, a bajuszok méretét, de még a rúzsok színét is. Az augusztus közepén bejelentett felvásárlásnak köszönhetően a Jetpac immár a Google meglévő képelemző eszköztárát erősíti. Igaz, az árat nem közölték, csak annyit lehet tudni, hogy 2012-ig 2,4 millió dollárnyi külső tőkét vont be a startup, amelynek sokszorosa lehetett természetesen a keresőóriás által fizetett felvásárlási ár. Az ezek után csak idő kérdése, hogy mikor köszön vissza a leleményes technológia más Google-termékekben is. (A Facebooknak is van hasonló programja, de az az arcok beazonosítására koncentrál, az egyéb képelemeket nem vizsgálja.)
A Facebook-profilokra épülő utazási tippektől hosszú út vezetett a Jetpac számára a képelemző étteremajánlóig. A jelenlegi koncepció rendkívül egyszerű. Keressük meg az egyes vendéglők nevével megjelölt (tagelt) képeket az Instagramon, majd ezekből gyűjtsünk ki minél több információt, hogy a legprecízebben csoportosítani tudjuk a vendéglátóegységeket. „Olyan az egész, mintha bedugnád a fejed egy bárba. A fotókon számtalan jel van" - mondja a helyi sajtónak
Pete Warden, a startup vezető technikai igazgatója. Amilyen leleményes az elgondolás, olyan nehéz a gyakorlati megvalósítás, ezért is tekinthető rendkívülinek a kevesebb mint 10 fős Jetpac-csapat sikere, mely világszinten több mint 6000 város éttermével büszkélkedhet adatbázisában.
A rúzsnak, a martinispoharaknak és a kék égnek is mind nagy jelentősége van a felvételeken.

 

A teljes cikk megtalálható a Figyelő 2014/41-ik számában.