Tudatosabbak a hazai kkv-k
2014-10-29 10:55
Egyre több cégvezető gondolkodik távlatokban és készít stratégiai tervet. A vezetők közel kétharmada 1-2 évre előre tekint és egyre több kérdés eldöntésébe vonja be munkatársait. A tervezés erősödését mutatja az is, hogy azok között, akik gondolkodtak a staféta átadásán, sokan már ki is jelölték az erre alkalmas személyt. Pénzügyekben is látszik a tervezés fontossága: a cégek irányítói egyértelműen igénylik a külső tanácsadók véleményét, tanácsát. A mostani CIB kkv Stafétabot Kutatás és az egy hónappal ezelőtti kisvállalati kutatás eredményei együtt nézve okot adhatnak az óvatos optimizmusra a vállalatok tudatos működését illetően.
Tudatosabbá válnak a hazai kis és középvállalatok: a tavalyinál több hazai kkv rendelkezik stratégiai tervvel, emellett növekedett azon cégvezetők aránya is, akik már elgondolkodtak a vezetői utódlás kérdésén - derül ki a CIB Bank megbízásából 100 millió és 10 milliárd forint közötti éves nettó árbevétellel rendelkező cégek vezetői, tulajdonosai körében végzett reprezentatív CIB Stafétabot Kutatásból. A tudatosság tekintetében kedvező a kép azzal együtt, hogy vannak még fejlődési pontok, mutat rá a felmérés, amely 2013-hoz hasonlóan idén is a kkv-k vezetőit kérdezte a stratégiáról, utódlási tervekről és a cégük sikertényezőiről.
A kkv-k 82 százaléka készít stratégiai tervet
A reprezentatív CIB Stafétabot Kutatás rávilágít arra, hogy 2013-hoz képest 2014-ben több (82%) kis- és középvállalkozás rendelkezik stratégiával. A cégvezetők nagy arányban terveznek tudatosan az adott évben és az elkövetkezendő 1-2 évre előre, és arányuk kis mértékben nő (2013-ban adott évre és 1-2 évre 59%; 2014-ben ez 63%), ami óvatos optimizmusra ad okot. Fejlődési pont a hosszabb tervezés, de jó hír, hogy 3-5 évre is tervez 17 százalék, 5 évnél hosszabb időtávra viszont csupán a 2 százalékuk tekint. Pozitívum, hogy a tervet készítő vállalkozók kétharmada (67%) szükség esetén finomhangolást hajt végre a stratégián. Ennek okai között szerepel a vevők igényeinek változása, a versenytársak viselkedése és a külső szabályozás változása is.
A vezetők 41 százaléka gondolkodott a stafétabot átadásán, 80 százalékuk igényli a személyes banki kapcsolattartót
A megkérdezett cégek 64 százalékánál a vezető egyben tulajdonos is, közülük 48 százalék 5 évnél hosszabb ideig tervezi, hogy aktívan részt vesz a cég vezetésében és 41 százalékuk már gondolkodott az utódlás kérdésén. 2013-hoz képest 54 százalékról 64-re nőtt azoknak a vezetőknek az aránya ezen a körön belül, akik már kijelölték utódjukat. A fenti cégek 93 százalékánál a jelenlegi tulajdonos-vezető jelöli ki az utódot és az esetek 89 százalékában családon belül találják meg a következő vezetőt. A kutatás rávilágít arra is, hogy a vezetők több mint fele (51%) egymaga dönt a pénzügyekkel kapcsolatos kérdésekben, azonban stratégiai, marketing és HR ügyekben többen engedik ki a gyeplőt a kezükből. „A cégvezetők leginkább a pénzügyekkel kapcsolatos döntéseket hozzák meg egymaguk, így esetükben kiemelkedően fontos, hogy külső, jellemzően banki tanácsadó segítse a döntés meghozatalának előkészítését." - emelte ki Szabados Richárd, a CIB KKV és Lízing Üzletágak vezetője.
A kutatásban résztvevő cégek 44 százaléka áll több szakemberrel kapcsolatban első számú bankjánál. A dedikált kapcsolattartást - amely során egy személyes banki kapcsolattartó segíti a céget pénzügyi életében - igen nagy számban (80%) preferálják, egyesek ezen belül is a speciális szakemberek tanácsait igénylik.
Továbbra is a minőség a legfontosabb versenyelőny
A megkérdezett cégvezetők több mint kétharmada (69%) úgy látja, hogy cége számára a minőség a legfontosabb versenyelőny a piacon, de sokak szerint az árszint, a jó kapcsolatok és a kiváló munkatársak is jelenthetnek előnyt a versenytársakkal szemben. A sikeres vállalkozás alapismérvei között legtöbben az elégedett, visszajáró vevőkört említik (73%), de sokan kiemelik a megbízhatóságot (62%) és a jó stratégiát (57%) is.
Míg tavaly a vállalkozások között relatív többségben voltak azok, akik a meglévő piacokon akarták növelni részesedésüket, addig idén azok vannak legtöbben, akik új piacokat szeretnének elérni jelenlegi kínálatukkal. Az exportáló cégek közel fele (44%) készül arra, hogy új piacokat érjen el, ráadásul körükben magasabb azoknak a vezetőknek az aránya, akik a meglévő piacon is növekedni szeretnének. A vállalatvezetést illetően a cégvezetők 65 százaléka a működés stabilitását tartja a legfontosabb tényezőnek. „A CIB számára pozitív visszajelzés és megerősítés, hogy a biztonság, stabilitás, a szolgáltatás minősége, a valódi lehetőségek megtalálása és a személyes kapcsolat a vállalkozások vezetőinek is kiemelten fontos, hiszen ezek meghatározó értékek a CIB Csoport számára." - tette hozzá Szabados Richárd.