Jelentési szezon: magas az ingerküszöb

Brückner Gergely
2014-11-08 14:00
Egyre nehezebben tudnak az amerikai tőzsdei cégek pozitív meglepetést kelteni. Pedig a nyereségek továbbra is várakozások felettiek, csak a befektetők jóhír-étvágya is növekszik.
Felemás gyorsjelentési szezon kellős közepén jár az amerikai részvénypiac. Ahogy az évek óta megszokott a vállalatok túlnyomó többsége az elemzői konszenzusnál jobb nettó eredményekről számol be. A szakértők által leginkább figyelt EPS (Earnings Per Share, azaz egy részvényre jutó eredmény) adatok közel 65 százalékában múlták felül a várakozásokat. Ez jellemzően 40 és 70 százalék között szokott lenni, tehát első blikkre a negyedéves jelentések erősnek tűnnek, hiszen a sáv tetején helyezkedik el az aktuális adat. Nem egy piaci reakció megerősíti ezt a vélekedést, sok céggel elégedettek a befektetők.

Ugyanakkor egy másik adat, amely a bevételi tényadatok és ezek elemzői előrejelzései között van, sokkal gyengébben alakult. Itt már csak 49 százalékban sikerült felülmúlni a várakozásokat. Bár még ez is jónak tűnhet, valójában itt már sokkal gyengébb statisztikával kell szembesülnünk. A pénzügyi válság eszkalálódásának éve, vagyis 2008 óta csupán két olyan negyedév volt, amikor a bevételi előrejelzéseket kevesebb, mint 50 százalékban sikerült a tőzsdei cégeknek felülteljesíteni. Eközben más statisztikák is arról árulkodnak, hogy a vállalatok bevétele korántsem nő annyira, mint azt sokan remélték, és az EPS-ek növekedése nagyrészt inkább a nettó eredményhányadok javulásának köszönhető.

A JÓ IS ROSSZ
Az, hogy a bevételi adatnak a befektetői megítélésre mekkora jelentősége van, arra a piac által egyik leginkább figyelt részvény, a Netflix esete látványos példa. Az online filmnézést amrerikai szinten elenyésző összegért lehetővé tevő vállalat hiába számolt be 5 százalékkal jobb EPS-ről, mint az elemzők várták, a bevételek és az előfizetők száma elmaradt a várakozásoktól. Pedig az eltérés alig volt nagyobb, mint egy hajszálnyi: világviszonylatban a harmadik negyedév végéig 53,1 millió előfizetőt gyűjtött, míg az Egyesült Államokban ugyanez a szám elérte a 37,2 millió főt. Az első szám egymillióval, a második csupán négyszázezer fővel marad el az egyébként igen optimista jellemző várakozásokról. A részvénypiac a nüansznyi eltérés miatt még az egyébként is volatilis papír esetén is szokatlanul nagy, 19 százalék feletti zuhanással büntette meg a vállalatot. Az árfolyam még egy pozitív korrekció után is bő 10százalékkal marad el a nyáron megszokott szintektől.


A drasztikus piaci reakció persze annak a tükrében nem meglepő, hogy a Netflix-et még mindig a nyereségének több mint százszorosára értékeli a piac. Sokak szerint a részvény a túlzott elvárások csapdájába esett, és amikor egy kis jel felbukkant arra vonatkozóan, hogy nem biztosan a leginkább optimista forgatókönyv mentén halad a társaság a valóságban, egyből pánikolni kezdtek a befektetők. Ez hasonló az Amazon.com esetéhez, amelyet továbbra is kiugró növekedés mellett értékel a piac, de a csütörtök este közzétett eredménye, szinte már menetrendszerűen kiábrándította a befektetőket. Ahogy az lenni szokott, az árfolyam 10 százalék közeli mértékben zuhant, a következő hónapok általános piaci hangulata fogja diktálni, hogy a kurzus képes lesz-e ismét soha nem látott magasságokba kapaszkodni a reménnyel alaposan kikövezett úton.
Régebbi, hosszú évtizedek óta épített nagy márkanevek is rosszul jártak a technológiai szektorban.

Az IBM - hasonlóan a Netflix-hez -jóval gyengébb árbevétel adatokat tett közzé, mint az elemzői konszenzus, de itt már az EPS is elmaradt a várakozásoktól. A vállalat részvényei a válság óta nem látott forgalom mellett bő három éves mélypontjukra estek, ahonnan azóta tovább veszítettek az értékükből. A gyengébb eredmények oka az, hogy bár az újabb, elsősorban felhőalapú szolgáltatásokra épülő szolgáltatások gyorsan nőttek, a még mindig nagy részarányt képviselő hagyományos termékskála továbbra is látványosan gyengülő eladásokat produkál. További izgalmas részletek a legfrissebb Figyelőben!