- Beleszületett a szakmába, édesanyja is a szállodaiparban dolgozott. De hogy kerül egy orvos-közgazdász az idegenforgalom-turizmus területére? - Már gimnazista koromban több nyelven beszéltem, így kézenfekvő volt olyan diákmunkát keresni, ahol hasznosíthatom. Unokanővérem volt a példaképem, aki öt nyelven tartott idegenvezetést és rendkívül sikeres volt ezzel a munkájával. Az orvosi egyetemre előfelvételt nyertem, így volt egy szabad évem tanulmányaim megkezdése előtt, ekkor végeztem el az idegenvezető iskolát. Első szakmai tevékenységemet turisztikai téren végeztem tehát, lelkesen dolgoztam majd' tíz évig. Így a szakmával való kapcsolatom elég régi, arról nem is beszélve, hogy valóban, édesanyám is a szálloda- és vendéglátóiparban dolgozott, igen elismert szakemberként. Öt év gyógyszeripari tevékenység után döntöttem úgy, hogy visszatérek ebbe a szakmába. Az első Széchenyi Terv egészségturizmus fejlesztései programjának vezetője lettem, majd 2004-től 10 éven át tanácsadóként és tanárként dolgoztam.
- Sikerágazat élére került, lehet ezt a teljesítményt fokozni? - Azt gondolom, igen. A turizmusnak nemcsak a bővülő nemzetgazdasági teljesítménnyel kell lépést tartania, hanem azt meghaladó mértékben kell bővülnie a 10 százalékos GDP arány eléréséhez, ami a célunk. A 2010-2013 közötti időszakban 6,7 százalékkal nőtt a turizmus által termelt hozzáadott érték. Ez meghaladja 1,5 százalékos nemzetgazdasági átlagot, s biztató kilátásokkal kecsegtet. A termál-egészségipar program megvalósítása régi álmom, ehhez komoly segítség, hogy annak két rendkívül fontos eleme, az egészségturizmus és az egészségipar a mi helyettes államtitkárságunkhoz tartozik.
- Az előző kormányok sok mindennel próbálkoztak, a gyógyfürdők marketingjétől a konferenciaturizmuson át az egészség- és wellness- turizmus felkarolásáig. Ma mivel lehet eladni Magyarországot?
- A kitörési pontokat célszerű azon értékek mentén meghatározni, amelyeket adottságaink, kedvező központi elhelyezkedésünk és a világ turizmusában megfigyelhető trendek alapoznak meg. Továbbra is fontosnak tartjuk kiemelkedő termálvízkincsünk turisztikai célú hasznosítását. Az ország turizmusa akkor lehet stabil, ha erős belföldi turizmusra épül. Utóbbi ösztönzésében a Széchenyi Pihenő Kártya minél szélesebb körű elterjesztésére hárul kiemelkedő szerep, és persze a nemzeti marketingtevékenységre, valamint a turisztikai szervezetek, szolgáltatók, attrakciók fejlesztésére.
- Magyarország első számú márkája Budapest. Az előző esztendők munkájának gyümölcse érett be vagy a magyar főváros egyszerűen csak profitál a felfutó világturizmusból, amit segít a hazai turisztikai szolgáltatások kiváló ár-érték aránya? - A város jó ár-érték aránya csak egyik részeleme Budapest mai sikerének. A magyar főváros páratlan adottságai, kulturális- és egészségturisztikai kínálata - műemlék-gyógyfürdői révén - eddig is erős vonzást gyakoroltak a turistákra. Az igényes kulturális programok, komolyzenei fesztiválok pedig évről-évre egyre több vendéget vonzanak. Az utóbbi évek fejlesztései, a Várkert Bazár az új budai korzóval, a Kossuth tér a parlamenti látogatóközponttal, a Rudas fürdő vagy akár a négyes metró fontos szerepet játszanak Budapest kínálatának bővítésében. Emellett számos új termék- és szolgáltatásfejlesztés történt, amelyekkel Budapest az újdonságot, kevésbé ismert célpontokat kereső szabadidős turisták érdeklődésének is a homlokterébe került. A romkocsmák és szabaduló szobák, alternatív városnéző-szolgáltatások, a népszerű buli-negyed, vagy az a trendi, minőségi kínálat, amelyet az utóbbi évek gasztronómiai forradalma hozott létre, új keresletet teremtett. Az utóbbi négy év eredményeihez hozzájárult a nemzeti turizmusmarketingért felelős szervezet, a Magyar Turizmus Zrt. szakmai tevékenysége is. Üzeneteink, amelyek szerint Budapest többet nyújt, mint azt előzetesen a turisták várták, hitelesnek bizonyulnak, s láthatóan célba találnak.
- Arab üzletemberek szerint több száz milliárd forint plusz bevételt jelentene Magyarországnak, ha beindulna az orvosi turizmus az arab országokból hazánkba. Készült erre vonatkozó felmérés? - A kormányzat is tisztában van az arab, különösen a nagy kötési potenciálú arab-öbölbeli országok, illetve Szaúd-Arábia piacában rejlő turisztikai lehetőségekkel. A keleti nyitás részeként az elmúlt években ezeken az ígéretes új piacokon is elindult a nemzeti marketingtevékenység, azonban lépésről-lépésre lehetett csak haladni, hiszen közvetlen légihidak nélkül nehéz beutazó turizmust építeni. A kormányzati, turizmusdiplomáciai erőfeszítéseknek is köszönhető, hogy a Qatar Airways 2011-es járatindítását követően 2014. október végétől már az Emirates légitársaság is napi járattal kapcsolja össze Magyarországot az orvosi turizmusunk számára bővülő kereslettel kecsegtető Öböl-térséggel. Szeretnénk ezeket a kapcsolatokat kiaknázni, annál is inkább, mivel e légihidakon keresztül nemcsak turisták, hanem a befektetők is megnyerhetők Magyarország számára. Turizmuspolitikánk meghatározó prioritása a külgazdasági nyitás a nagy gazdasági potenciállal rendelkező keleti és egyéb távoli relációk felé. Ennek megfelelően a hagyományos turisztikai célpiacaink mellett hangsúlyt helyezünk a távol-keleti, arab-öbölbeli és FÁK-országokban zajló marketingkommunikációra. Emellett a V4-ek államaival távolabbi piacokon folytatunk közös promóciót, illetve a Kínával való kapcsolattartásban hazánk képviseli a 16 államból álló közép-kelet-európai régiót.
|
- Gyógyfürdőink állják a versenyt, Hévíz ott van még a világtérképen? A vendégforgalmi adatok azt mutatják, hogy gyógyhelyeink a külföldi és belföldi turisták által legkedveltebb úti célok között vannak. Konkrét kérdésére válaszolva Hévízre hagyományosan sok német, osztrák turista látogat, és az elmúlt években az orosz vendégforgalom rendkívül dinamikusan bővült. Célunk az, hogy a hagyományos küldő országok mellett új piacokon is ismertté tegyük a gyógyfürdőinket. Új terület az orvosi szakértelmen alapuló turizmus, amely az egészségügyi kezelések és turisztikai szolgáltatások közös kínálatát jelenti. Turizmusfejlesztésünk célja az európai egészségturisztikai vezető pozíció elérése. A fogászat terén Magyarország vezető pozíciót ért el Európában, a plasztikai sebészet, szemészet, ortopédsebészet, rehabilitáció és egyéb terápiás területeken is szeretnénk kínálatunkat versenyképessé tenni.
NEM POTYÁRA ÉPÜL Egyelőre nem tudni mennyiért, de bizonyosan 4-5 éven belül elkészül az a központ, amely világ és Európa konferenciaturizmusának élvonalába repítheti Budapestet. A magyar állam 2014 elején vásárolta meg az ehhez szükséges területet a Trigranit cégcsoporttól a Millenniumi városrészben, a Művészetek Palotája mellett található 13 ezer négyzetméteres területet. Az, hogy ki építi fel, december 12. után dől el, ekkor zárul ugyanis az ajánlattételre nyitva álló idő. Magyarországon 2014 első hat hónapjában összesen 1197 konferenciát rendeztek 476 nemzetközit és 721 magyart, ami 10,7 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A konferenciákon közel 190 ezer fő vett részt. A rendezvények 72 százalékát Budapesten, 28 százalékát pedig vidéken tartották. A nemzetközi konferenciák több mint 80 százalékának a főváros ad otthont.
SOTE általános orvosi diploma, Kanadai Egészségügyi Menedzserképző Intézet egészségügyi menedzser végzettség, Euro-Contact Business School általános menedzsment diploma, Canisius College, Buffalo (USA), MBA kurzus, jelenleg a Szent István Egyetem, Gazdálkodás és Szervezéstudományok PhD programjában vesz részt, a Budapesti Kommunikációs Főiskola docense, az egészségturizmus szakirány vezetője. 2011. május - 2013. december Büki Gyógyfürdő Zrt igazgatósági tag, majd az Igazgatóság elnöke, 2004- 2011 EuroSpa Investment Kft Turisztikai igazgató, 1999-2004. Gazdasági Minisztérium Turisztikai Helyettes Államtitkárság Egészségturizmus fejlesztési program vezetője. A 45 éves szakembert Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kérte fel a tisztségre, 2014 szeptemberétől az NGM helyettes államtitkára.A vendégforgalom számokban 2014 január-szeptember: 4,9 százalékkal emelkedett 2013 első kilenc hónapjához képest
2013-ban 5,3 százalékkal bővült 2012-höz képest.
2014 január-szeptember: a hazai kereskedelmi szálláshelyek több mint 7,4 millió vendéget fogadtak
Vendégéjszakák száma: 19,3 millió ( külföldi vendégéjszakák száma 9,78 millió, belföldi vendégéjszakák száma 9,52 millió)
A belföldi turizmus 8,3 százalékkal emelkedett 2013 hasonló időszakához képest
A külföldiek 1,8 százalékkal több éjszakát töltöttek el Magyarországon, mint tavaly
Befolyt szállásdíj: 144 milliárd forint
SZÉP Kártyával 2014-ben 13 milliárd forint értékben fizettek, ez 10,5 százalékos növekedés 2013-hoz képest.