AZ ISZLÁM ÁLLAM KÖZELÉBEN
Kurdisztán amúgy meglepően nyugodt hely. Még ha az Európából érkező diplomaták és olajmunkások (turisták mostanában nem jönnek) első benyomása esetleg nem is ez. Erbílbe ugyanis látványos légi városnézéssel érkezik meg az európai ember. A világ egyik legrégebbi, folyamatosan lakott települése, azon belül is a világörökség részét jelentő citadella alaposan megcsodálható, ahogy a Bécs-Erbíl menetrend szerinti járat 6-7 város feletti körrel ereszkedik le a reptérre. Na, nem direkt a városnézés kedvéért, hanem biztonsági okokból. Az Iszlám Állam szélsőséges dzsihadista szervezet harcosai által ellenőrzött területek alig 100 kilométerre vannak a várostól, ezért a repülők nagyon magasan közelítik meg a biztonságos kurd légteret. Kellően izgalmasan hangzik, de maga Erbíl valóban a nyugalom szigete. A legbiztonságosabb város Irakban, ahol a fényárban úszó áruházak, elegáns hotelek és éttermek között csak a sok félbemaradt építkezés mutatja, hogy a nagy lendület után talán volt azért itt egy kis elbizonytalanodás. De a helyiek nagyon nyugodtak a közeli front ellenére is. „Semmit nem garantálhatok neked, barátom, de egyet igen, Erbíl sohasem lesz az Iszlám Államé" - mondja határozottan Musztafa, az egyik kalasnyikovos testőrünk. Tökéletesen beszél angolul, ugyanis élete java részében Londonban élt. Ám amikor 7-8 éve elindult valami Kurdisztánban, ő hazatért, pedig elmondása szerint nagyon szerette London sokszínűségét. Ám hazahúzta a szíve, és nem bánta meg, hogy visszajött.
A MOL KURDISZTÁNBAN
Abban, hogy Kurdisztánban elindulhatott valami, komoly szerepe van a Molnak is, amely immár hét éve dolgozik az országban. Néhány hasonlóan bátor úttörővel ugyanis a magyar cég az elsők között érkezett a Szaddám idején kiközösített, sőt a központi vezetés által gyűlölt országrészbe, és a világtól addig elzárt szegény hegyi világ rettentő gyors fejlődésnek indult. Ahogy itt mondják, a kurdok gyorsan átültek a szamarakról a Mercedesekre, és ennek kisebb nehézségei ellenére (lásd Száguldás, Porsche, szerelem című keretes írásunkat), mindezt a gyors váltást eddig egész jól kezelik.
A nagy elköteleződés 2014 végére kezd beérni. Addigra a Mol összberuházásai már a 800 millió dollárt is elérik, de hét év után végre érdemi mennyiségű olajat fog termelni a társaság - mondta el Erbílben Alexander Dodds, a Mol-csoport upstream (kutatás-kitermelés) üzletágának vezetője. Előtte fontos mérföldkő volt, hogy október 30-án a kurd természeti erőforrások minisztere jóváhagyta a Bijell és a Bakrman találatokra vonatkozó mezőfejlesztési tervet. A Molnak most ki kell alakítania a végleges termelőkapacitásokat, ahogyan az is segítene, ha már nem közúton, teherautókon, hanem csővezetéken lehetne eljuttatni a kitermelt olajat Törökországba. Ma ugyanis hordónként 20 dollár körülire becsülik az elemzők a közúti szállítás költségét (amely gyakorlatilag a felszínre hozataléval azonos), a vezetékhálózat 60-70 százalékkal csökkenthetné ezt.
A történet folytatása a Figyelő eheti számában.