A Hollandiával kapcsolatos legfontosabb - egyben legszörnyűségesebb - idei esemény nem Hollandiában történt: július 17-én délután Ukrajna légterében - a harcok dúlta kelet-ukrajnai terület fölött - valakik lelőtték a maláj légitársaság repülőgépét, amely Amszterdamból tartott Kuala Lumpurba. Az MH127-es járat fedélzetén 298-an voltak, köztük 193 holland állampolgár. A gép roncsai Donyeck megye szakadárok kezén lévő részében szóródtak szét, a tragédiát senki nem élte túl.
Szerte Hollandiában és az ország nagykövetségein félárbocra engedték a piros-fehér-kék nemzeti lobogót. A Schipol repülőtéren kétségbeesett hozzátartozók tudakozódtak. Vilmos Sándor holland király mély megrendülésének adott hangot, és együttérzését fejezte ki az áldozatok családtagjainak, barátainak, munkatársainak. Mark Rutte miniszterelnök ugyancsak mély megdöbbenését hangoztatta.
Az amerikai titkosszolgálatok szerint a Boeing 777-est egy föld-levegő rakéta találta el mintegy 10 ezer méter magasságban. Az ukrán hadsereg és az oroszbarát szakadárok kölcsönösen egymást vádolták a gép lelövésével.
A területet ellenőrző kelet-ukrajnai szakadárok közölték, hogy lehetővé teszik a bejutást a vizsgálatot végző személyek számára. Ez azonban korántsem ment simán. Július 21-én megérkeztek Kelet-Ukrajnába Hollandia első szakértői, hogy az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) megfigyelőinek jelenlétében megtekintsék a holttesteket. Július 27-én újabb, igazságügyi orvosszakértőkből álló, harmincfős holland csoport érkezett a helyszínre, tíz holland rendőr kíséretében, az EBESZ és az oroszbarát szakadárok megállapodásának köszönhetően. Július utolsó napjaiban a harcok miatt a holland szakértői csoport egy ideig nem tudta megközelíteni a gép becsapódásának a helyszínét.
A holland holttestek nagy részét nem sokkal a tragédia után hazaszállították, de a földi maradványok azonosításának nehézségei, időbeli elhúzódása miatt még november 28-án is szállt le Ukrajnából érkező halottszállító repülőgép az eindhoveni repülőtéren. Ez sorrendben már a hetedik ilyen jellegű járat volt, és hat koporsót hozott. Kilenc holttestet még mindig nem tudtak azonosítani.
A katasztrófa okának kivizsgálása is Hollandia irányításával zajlik, nemzetközi összefogással. Ausztrália, amely Hollandia után a legtöbb állampolgárát veszítette el a tragédiában, ötven rendőrt indított útnak júliusban Ukrajnába a nyomok biztosítására. November 13-án az ausztrál kormány megerősítette, hogy kilenc hónappal meghosszabbították a nemzetközi vizsgálatot.
Azóta sem igazolt, de nem is cáfolt nyugati állítások szerint a gépet az oroszbarát szakadárok lőtték le tévedésből, orosz légvédelmi rendszerrel. Moszkva és a szeparatisták ezt tagadják.