Az autógyártás kultúrája

Belán Miklós
2015-01-11 11:00
A kínai autópiac a húszszorosára nőtt 2000 óta. A rohamos növekedés fenntarthatósága érdekében a német autógyártók a kínai kultúra és esztétika elemeit kezdték el a nyugati stílussal ötvözni - számol be a fejlesztés új irányáról Sun Qizi.
Ma Jun kortárs kínai szobrász, német nagykövetség előtt kiállított porcelán autói nagy sikert arattak Kínában. Ma Jun formavilága a Buick típusú autókét idézi, porcelánból készült csillogó felülete és mintázata a Quing-dinasztia stílusára utal. Ma Jun úgy tekint munkájára, mint egyfajta kommunikációs csatornára a tradicionális kínai kultúra és a modern nyugati civilizáció között. „A porcelán a statikus gyönyört, míg a gépkocsi a sebességet és az erőt prezentálja. A porcelán megfogja a sebességet, így alkotva meg a szépség viszályát" - magyarázta Ma Jun művészeti alkotásának jelentését.

A német autóértékesítésnek nagyon jó éve volt Kínában. A Volkswagen prémium modelljének, az AUDI AG-nek eladása 77 százalékkal nőtt 2014 első három hónapjában. Ugyanekkor a BMW és Mercedes Benz értékesítése is megduplázódott. 2009 és 2013 között a német autóértékesítés 1,6-ról 3,7 millióra bővült, lefedve ezzel a kínai autópiac 23 százalékát.

A Német Autóipari Szövetség (VGA) a személyautó eladások 6 százalékos növekedését várja Kínában 2015-re, míg ugyanez a mutató mindössze 2 százalék Európában (feltételezve Olaszország és Franciaország gazdasági növekedését).

2000 óta húszszorosára növekedett a kínai autópiac, ami kifejezetten nagy potenciált jelent a német autógyártó cégek számára. A Mercedes-Benz, a Volkswagen és a BMW is formatervező részlegeket hozott létre Kínában, hogy még nagyobb figyelmet tudjanak fordítani a kínai fogyasztók igényeire és szokásaira.

„A kínai emberek mindig a legjobbat akarják. Ami a részleteket illeti a kínai fogyasztók hajlamosak nagyobb igényt fordítani a külsőben megjelenő értékekre. Egyszerre akarnak kínai megjelenésű, de nyugati stílusú autót" - fogalmazta meg a piackutatási eredményeket Steffen Kohl a Mercedes-Benz globális formatervező részlegének igazgatója.

A kínai piac megértése alapján a német vállalatok főleg arany- és pezsgőszínű, illetve hosszú tengelytávú autók gyártását indították el. „Sok autónkat kifejezetten a kínai piacra tervezzük. A tágas autók nem túl népszerűek Európában, míg Kínában kifejezetten közkedveltek. A kínaiak fontosnak tartják vendégeik kényelmének biztosítását, illetve sokan sofőrrel közlekednek" - értékelt Simon Loasby a Volkswagen kínai formatervező részlegének igazgatója.

Ma Jun szerint, amikor ezek a vállalatok autókat terveznek a kínai piacra, akkor a piac igényei mellett a kínai kultúrát is fel kell tárniuk: „A kínai filozófia és esztétika mélyebb megértése és alkalmazása a formatervezésben több értéket és tiszteletet tudna kivívni. Mégiscsak a design vezeti a piacot!"
eeo.com.cn