Mindenki másképp csinálja

válassz
2015-01-14 09:13
„A második világháború alatt a repülésügyi szakemberek rengeteg pénzt és energiát fordítottak a lezuhant repülőgépek tanulmányozására. Egyszer megkérdezte valaki: vajon miért nem azokat vizsgáljuk, amelyek a levegőben maradtak?"
A költői kérdést Sonya Lyubomirski, a pozitív pszichológia kiemelkedő képviselője tette fel, és e szemléletmódra épül az érték alapú coaching is. Az üzleti coaching ezen ága mindig a múltbeli sikerekből és a vállalat, a szervezet, az egyén erősségeiből indul ki. Nem a problémát elemzi, jóllehet a cél itt is azok megoldása, a változás, változtatás. Ám a kiindulópontot annak körbejárása jelenti, hogy mikor és mitől működött jól korábban minden, melyek azok az erőforrások, amelyekre támaszkodni lehet?

Az értékalapú csak egy a számtalan coaching irányzat közül. Minthogy azonban már idehaza is mind elterjedtebb és elismertebb e szakma, képviselőinek egy része fontosnak érezte, hogy csokorba gyűjtse és megismertesse azok leggyakrabban alkalmazott megközelítési módjait. A most megjelent, Kelló Éva szerkesztette Coaching alapok és irányzatok című könyv arra tesz kísérletet, hogy egyszerre szólítsa meg a téma iránt érdeklődőket és a szakmát. Sikerrel teszi: a tankönyvszerűen strukturált fejezetek alaposak, jól tagoltak, könnyen olvashatóak.

A részek végén kérdések, szószedet és külön internetes forrásjegyzék segíti a tanulni, elmélyedni vágyókat. Ez nagy segítség az oktató intézmények számára is - hiszen a coaching ismeretek tanítása immár itthon is megjelent a felsőoktatási intézmények alap- és posztgraduális képzéseinek kínálatában, miközben számukra máig nincs átfogó szakirodalom. A most megjelent szakkönyv az alapoktól indul - hogyan zajlik a coaching folyamat, milyen a jó kérdezéstechnika, melyek az aktív hallgatás vagy a bizalomkeltés eszközei -, és fokozatosan vezeti be az olvasót a szakma sűrűjébe.

Az akcióközpontú megközelítéstől az említett értékalapún, valamint a megoldásközpontú brief coachingon át egészen a már a kineziológia határát súroló wingwave irányzatig. Leendő vagy gyakorló coachok szakmai továbblépésükhöz kaphatnak általa inspirációt, a potenciális ügyfelek pedig az olvasottak alapján eldönthetik: belevágnak-e a változtatásba, és beleengedik-e magukat egy coaching folyamatba - s ha igen, mely megközelítés lenne a legvonzóbb számukra.

Valljuk be azonban, hogy a coaching az üzleti döntéshozók egy - remélhetőleg egyre szűkebb - köre számára máig a „himi-hümi" kategóriába tartozik. Ám aki így van ezzel, annak is érdemes elolvasni az első fejezeteket. Kommunikálni, a másik emberre hangolódni, érdemben ráfigyelni, motiválni minden vezetőnek illene nagyon jól tudni. A könyv ehhez is segítséget ad. Hiszen összességében hasznos ismerni az irányzatokat, de - mint azt a könyv executive és business coach szerzője is hangsúlyozza - a coaching sikere a két ember közti kapcsolat minőségétől függ.

Coaching alapok és irányzatok. Szerk: Kelló Éva. Akadémiai Kiadó, 2014.