Nem robog a spanyol-kínai expressz

válassz
2015-01-16 12:01
Múlt év novemberében indult első útjára a'Yixinou' névre keresztelt vonat Spanyolország és Kína, egész pontosan Madrid és Yiwu között- írja az El Pais.
A szerelvényt azonban korántsem utasok szállítására alkották. A tervek szerint ugyanis a két ország közötti kereskedelemben a jövőben a vasúti szállítás venné át a vezető szerepet a jelenleg domináló teherkocsis és hajós rakodástól. Az „Új Selyemútként" emlegetett útvonal amellett, hogy kevésbé szennyezi a környezetet, lényegesen csökkenti a szállítással járó időt és költségeket. Egy szépséghibája van csupán: eddig mindössze egy szerelvény futott be Madridba, rogyásig megrakodva „Made in China" termékekkel. Úgy tűnik, a retúrra még várni kell.

A mintegy 13000 kilométeres hosszúságával a Yixinou messze a világ leghosszabb vasútvonalát járja be (hosszabb, mint a Transzszibériai és az Orient Expressz vasútvonalak összesen). S hogy miért volt szükség közvetlen összeköttetésre e két távoli ország között? A válasz az export-és importadatokban keresendő. Kína Spanyolország egyik legnagyobb EU-n kívüli kereskedelmi partnere, s ennek megfelelően az egymás között lebonyolított kereskedelem értéke 2013-ban meghaladta a 20 milliárd eurót. A Zhejiang tartományban található Yiwu városa ráadásul nem más, mint a globális piac Mekkája; egy hatalmas bazár, a szó legszorosabb értelmében. Továbbá ebből a régióból származik a Spanyolországba emigrált kínaiak 70 százaléka, akik kiváló személyes és kereskedelmi kapcsolatot tartanak fent anyaországi rokonaikkal.

A Spanyolországból szállítandó bor, olaj, tej és sonka iránt elsősorban az egyre tehetősebb kínai középosztály érdeklődik. Sokan közülük azt remélték, hogy a kínai naptár szerint február 19-én beköszöntő Kecske évét már egy pohárka Rioja-vidékről származó vino tinto-val köszönthetik. Ezt az álmukat azonban a kemény orosz tél keresztülhúzta.

Jelenleg ugyanis 30 üres konténer várakozik felhalmozva a madridi Abroñigal állomáson. A késlekedést az Oroszországban „tomboló" mínuszok okozzák, amelyekre úgy látszik, a körültekintő előkészítés ellenére sem számítottak a felek. A mediterrán országból érkező áruk így speciális védelemre és tartósításra szorulnak, ami jelentősen megnövelné a szállítási költségeket. Ez esetben ugyanis kénytelenek lennének megoldani például egyes vagonok fűthetővé alakítását.

A potenciális kínai ügyfelekkel folytatott tárgyalások vezetője, Daniel Campos szerint ezért az a legbölcsebb, ha megvárják, amíg kitavaszodik. A kínaiak azonban más véleményen vannak: a jövő hét folyamán Madridba érkezik egy nagyobb yiwu-i delegáció a szállítási folyamatok felgyorsítása végett...