Egy: a nulláról indult
Először is a nulláról indult, "zöldmezős" beruházásként, pusztán az alapítók lelkesedéséből, elkötelezettségével, tudásával, lényegében pénz nélkül. Három év alatt a médiapiac egyik fontos szereplőjévé vált, amely már hirdetői szemmel is értékelhető látogatottsági adatokat produkál.
Kettő: innováció, innováció
A cég terméke igazi innováció a magyar médiapiacon, miután újító módon közelített a közéleti online médiatartalomhoz, amelyről egy ideje már pontosan tudjuk, hogy a fogyasztó egy fillért sem hajlandó érte az interneten fizetni. Az Átlátszó nem egyszerűen cikkeket kínál, hanem egy aktivizmusból, bátorságból, karakánságból és kitartásból álló komplex szolgáltatáscsomagot, amelynek az oknyomozó tartalom csak egyetlen eleme. Ugyanígy a tevékenység része, hogy a polgároknak olyan technológiai eszközöket ad a kezébe, amelyek könnyebbé teszik számukra a civil aktivizmust. Ilyen eszköz például a KiMitTud közadatigénylő portál, amelyen keresztül bárki, nagyon egyszerűen indíthat el és követhet nyomon egy közérdekű adatigénylést. A nyugati szaksajtóban csak "citizen empowering"-nek nevezett trend része a leaking platform, a MagyarLeaks, vagy a Fizettem.hu, amely a korrupciós esetek bejelentését teszi egyszerűvé. Ezeket az eszközöket egy profi jogi csapat is támogatja, a jogászok segítenek azokban az adatigénylésekben, amelyekre elutasítás a válasz, ha kell az Átlátszó felvállalja a fontosabb ügyek jogi védelmét.
A lap fogyasztói ugyanis nem egyszerűen azt várják az újságíróktól, hogy feltárják azokat a rázós ügyeket, amelyeket a magyar sajtó többi része számos okból nem, vagy csak elégtelenül tesz meg, hanem azt is, hogy ne álljanak meg akkor, amikor élesítik a cikket. Azt szeretnék, hogy az újságírók tegyenek arról, hogy az ügyeknek legyenek következményeik, folytassák, azt, amit elkezdtek. Menjenek neki a hatalmasságoknak, és ne hagyják őket kitérni a kellemetlen kérdések elől. Szembesítsék őket nap mint nap a visszaéléseikkel. Indítsanak közérdekű adatigényléseket azért, hogy még több információ, dokumentum kerüljön nyilvánosságra. Pereljék be azokat, akik nem tartják be a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó magyar jogszabályokat, ha kell jelentsék fel őket a rendőrségen is (ilyenre is volt példa, lévén a közérdekű adatok visszatartása bűncselekmény). Röviden, végezzék el azt a munkát, amire a felhasználónak nincs ideje, vagy kedve, vagy bátorsága. Egy év alatt mintegy kétezer ember gondolta úgy, hogy megér neki évi 12 ezer forintot ez a szolgáltatás, az Átlátszó ugyanis azt kéri, nagyjából ennyivel, havi ezer forinttal járuljanak hozzá a lap költségvetéséhez.
Három: újfajta üzleti modell
Az innovatív megközelítéshez az egyre inkább a crowdfunding megoldásokra épülő innovatív üzleti modell is társult, amelynek hála egyrészt a nonprofit kft. sosem volt veszteséges, sőt 2014-ben igazi áttörés mutatkozott. A magánadományok és az szja egyszázalékának felajánlásából származó bevételek már az összes kiadás több mint felét fedezik, és ha az eddigi ütemben folytatódik a felhasználók meggyőzése, akkor elérhetőnek tűnik a cél, hogy 2015-ben a lapot teljes egészében az előfizetők és az adományozók tartsák el, ami a közéleti médiatermékek piacán Magyarországon teljesen kivételes. A magyar civil szférában így egyedülálló módon a nagy nemzetközi donorok szerepvállalása nélkül is biztonságos lesz az alapműködés finanszírozásához. Ehhez egyébként, mint az Átlátszó jelenlegi kampánya is hangsúlyozza, négyezer független magyar ember kell.
Ennek a hazai civil szektorban újszerű üzleti modellnek a része az is, hogy a közönség nagyon sokfajta módon fejezheti ki a támogatását, hiszen az Átlátszó sikeresen honosította meg a hasonló kezdeményezéseket. Újszerű crowdfunding megoldásokat vezetett be, az olvasók a bankkártyás előfizetéstől, a PayPal-en, a pólóvásárlásig számos formában támogathatnak. És mivel egy magyar startupról van szó, a helyi adottságokat is figyelembe vette: sárga csekken is lehet pénzt küldeni.
3+1: A példa ragadós
Minden igazi startup előbb vagy utóbb szembesül azzal, hogy a siker felbátorítja az új belépőket arra, hogy megjelenjenek azon a piacon, amelyet kialakított magának. Éppen nemrégiben jelentette be egy oknyomozó újságírókból álló csapat, a Direkt36, hogy hasonló modellben képzeli el a működését, aminek az Átlátszó csak örül, hiszen így már nem csak egy csapatnak kell törni az utat.