Újabb államosítás jön?

Váczi István
2015-01-25 07:00
A Rail Cargo Hungaria ügye a legrégebben lebegtetett államosítás. Ellenérzés nincs a kabineten belül, csak döntési bizonytalanság.
Elégedettek lehetnek 2014-el a vasúti árufuvarozók, a tavalyi már az egymást követő ötödik esztendő lehet, amikor az ágazat növekedni tudott. Közben a piac is átrendeződött, és komoly reorganizációt hajtottak végre az osztrák vasút (ÖBB) tulajdonába került, 2010 óta már Rail Cargo Hungaria Zrt.-nek hívott (RCH), jó kétezer főt foglalkoztató vállalatnál, hogy helyreálljon a nyereségesség. Ez sikerült is, főleg üzemi soron.

Párhuzamos gondolatok

Noha a 102,5 milliárd forintos vételár alapján az MSZP-SZDSZ kormányok egyik legsikeresebb privatizációja volt a MÁV Cargo eladása, a Fidesz nem lelkesedett az így kialakult helyzetért. Nem sokkal kormányra kerülése után elkezdte pedzegetni, hogy a vállalatot vissza kell szerezni. Ausztriában pedig - úgy tudjuk - 2010 óta úgy látják: nem árt, ha a magyar államot beengedik kisebbségi tulajdonosként a cégbe.

A magyar kormányzaton belül nincs is komolyabb ellenérzés az ügylettel kapcsolatban, inkább azt nem tudni, kinek kellene döntenie. A terület elméletileg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz (NFM) tartozik, de információink szerint a külgazdasági tárcával is volt kapcsolatfelvétel Szijjártó Péter miniszteri kinevezése után.

A témáról részletesen a Figyelő hetilap január 22-i, idei 4. lapszámában olvashat.