Privatizáció. Vagy mégsem?

2015-02-14 15:04
Felülvizsgálja a görög kormány a 14 görögországi regionális repülőtér privatizációját, amelyet kisebbségi görög konzorciális partnerével együtt tavaly a német Fraport repülőtér üzemeltető vállalat nyert el.
A Fraport és konzorciális partnere a görög Copelouzos Group ipari csoport 1,234 milliárd euróért szerezte meg 40 éves időtartamra 14 görögországi regionális repülőtér üzemeltetési jogát. Az ügylet egyike volt a legnagyobb privatizációknak, amelyet a görög kormány a pénzügyi válság 2009-es kitörése óta végrehajtott. A tender eredményét tavaly november végén hirdette ki a görög privatizációs hivatal.

A nyertes pályázók az első négy év alatt 330 millió modernizációs beruházásra tettek ígéretet. Az üzemeltetésre megnyert 14 regionális reptéren tavaly 19,1 millió utas fordult meg. A Fraport a repülőterektől 2016-ban több mint 180 millió euró forgalom mellett 90 millió eurós működési eredményre számított. Az üzlet véglegesítése az idei év vége felé lett volna esedékes."Az üzlet nem végleges" - jelentette ki Alekosz Flamburarisz kormányzati ügyek összehangolásáért felelős államminiszter szombaton a görög közszolgálati televízióban. "Ahogy ígértük, leállítjuk és felülvizsgáljuk a projektet" - szögezte le.

Az új görög kormány a nemzetközi hitelezők 240 milliárd eurós támogatási csomagja ellenében megkövetelt szerkezetátalakítási és költségcsökkentési feltételek lazítására törekszik. Ennek keretében sorban állítja le a stratégiai nemzeti tulajdonnak tekintett állami javak "bűncselekménynek" nevezett értékesítését is.

Az új kormány januári hivatalba lépése óta már leállította az ország legnagyobb kikötője, a pireuszi eladását, valamint a PPC áramszolgáltató, a DEPA gázszolgáltató vállalatok magánkézbe adását is. Környezetvédelmi szempontokra hivatkozva a görög kormány jelezte még szándékát egy kanadai bányavállalat aranybánya projektjének, valamint Athén egykori Hellenikon repterének újrahasznosítására indult projekt leállítására is.
MTI