Richard Boxshall, a PwC vezető közgazdásza szerint néhány nagyvállalat kevésbé érzi majd a változás előnyeit, miután fedezeti ügyletekkel biztosították magukat a magasabb olajárak ellen vagy hosszú távú szállítói szerződéseket kötöttek. Emellett a háztartásoknak is várniuk kell a pozitív változásra, amíg az értékláncon keresztül elér hozzájuk az
olajáresés hatása. A PwC Global Economy Watch februári elemzése az Egyesült Államok és az eurózóna gazdaságainak ipari, lakossági, közlekedési és szolgáltatási ágazataiban vizsgálja a csökkenő olajárak hatásait.
Főbb megállapítások
Az elemzés arra a következtetésre jut, hogy az Egyesült Államok szállítmányozási és ipari ágazataiban a működési költségek 2015-ben mintegy 300 milliárd dollárral csökkenhetnek, ami növelheti a termelési szinteket, az erősebb kínálat pedig lenyomhatja az árakat és ösztönözheti a fogyasztást. A szállítmányozási szektor az eurózónában is az áresés nagy nyertese lehet, mintegy 65 milliárd dollárnyi költségcsökkenés révén, ám ennek realizálása némi időbe telhet, tekintve például, hogy számos légitársaság fedezeti ügyletekkel biztosítja magát az üzemanyagárak változása ellen.
Az EKB eszközvásárlási programjának 1,1 milliárd euró összegű kiterjesztése veszélyt jelenthet a közös valutára, mivel folytatódhat az euró leértékelődése a dollárral szemben. Az árfolyamot lefelé nyomhatja továbbá Görögország esetleges kilépése az eurózónából. „Az EKB programja a hitelfelvételek és a nettó export növekedésének köszönhetően rövid távon fellendítheti az eurózóna gazdaságát. A hosszú távú növekedés biztosításához azonban csak a munkaerő- és termékpiacok strukturális reformja jelenthet valódi megoldást" - figyelmeztet Richard Boxshall.