Nyereséges lett Nagy-Britanniában is a Starbucks

2015-02-17 14:29
Számos veszteséges év után tavaly nyerségbe fordult a Starbucks Nagy-Britanniában - írja a brit Economist gazdasági hetilap online kiadása.
A kávézók az élelmiszeripar egyik legjövedelmezőbb üzletágának számítanak és kevesen keresnek rajta olyan jól, mint éppen az amerikai Startucks - mutat rá az Economist. A nemzetközi üzletlánc Seattle-i székhelyű anyavállalata az elmúlt hónapban 2014 negyedik negyedévi nyereségének 82 százalékos növekedéséről számolt be és bejelentette, hogy az idén 1650 új üzletet nyit meg világszerte.

A Startucks brit érdekeltségének azonban - első látásra legalábbis - nem ment valami jól az üzlet. Az üzletlánc 1,05 millió font adó előtti nyereségről számolt be az elmúlt hónapban a 2014 szeptemberével zárt pénzügyi évre vonatkozóan. A tavalyi lett így a Starbucks első nyereséges éve Nagy-Britanniában.A brit The Telegraph lap beszámolója szerint egy évvel korábban a Starbucks vesztesége 20 millió font volt. A Starbucks 1998 óta van jelen a szigetországban és már 791 üzletet üzemeltet.

A Reuters hírügynökség egy 2012-es vizsgálata szerint a Starbucks megjelenése óta összesen több mint 3 milliárd font-sterling bevételre tett szert Nagy-Britanniában és azóta mindösszesen 8,6 millió font adót fizetett. Mindezt egy olyan országban, ahol már a 17. század óta nagy kultusza van a különféle koffeines italoknak és ahol a Mintel piackutató vállalat adatai szerint a lakosság évente 1,45 milliárd fontot hagy a kávézókban. Csakhogy a Starbucks szigetországi veszteségei nem is a kávészeretet hiányának, hanem sokkal inkább adóoptimalizáló trükköknek tulajdoníthatók. A vállalat Nagy-Britanniában elért bevételarányos jövedelmezősége ugyanis alig marad el az amerikaitól.

A brit leányvállalat 2012-ben például 70 millió font üzleti eredményre tett szert 414 millió font értékesítési árbevétel után. Adminisztratív költségekre és jogdíjakra azonban 98 millió fontot volt kénytelen kifizetni, így végül 30 millió font veszteség érte. Az említett adminisztratív költségek és jogdíjak a Starbucks hollandiai leányvállalatánál kötöttek ki, ahol az eredményt jóval alacsonyabb adó terheli.A jelek szerint azonban a kávézók közönsége körében nem veszi jól ki magát az adózás ilyetén elkerülése. A YouGov piackutató felmérése szerint azóta, hogy fény derült a gyakorlatra, Nagy-Britanniában egyharmadával kevesebben nevezték meg kedvenc kávézójukként a Starbucksot. Emiatt úgy tűnik, stratégiája megváltoztatására kényszerült a Starbucks - írja az Economist.

Európai székhelyét tavaly áprilisban Amszterdamból Londonba helyezte át és elképzelhető, hogy ezentúl európai nyeresége után Hollandia helyett Nagy-Britanniában fog adót fizetni, ami a brit kávérajongóknak valószínűleg a kedvére lesz, a többieknek Európában azonban már kevésbé - írja az Economist brit lap online kiadása.
MTI